Nieuwe Google AdWords Interface
Google komt na 25 jaar met een nieuwe interface van het AdWords systeem. Het Google AdWords Interface systeem kende al eens een facelift in het verleden, maar toen bestond mobiel slechts 1 jaar. Nu is het uiteraard tijd om in te spelen op de steeds snellere noden van de adverteerders en dat doet Google met een nieuwe Google AdWords Interface.
Momenteel is het nog mogelijk te switchen tussen beide versies van de interface, maar tegen het einde van 2017 zou iedereen de nieuwe interface horen te gebruiken.
We schrijven graag wat neer over de belangrijkste aanpassingen.
Overview
Wat ons het eerste opvalt is de visuele stijl van de nieuwe interface. Google heeft een nieuwe navigatie ingevoerd en werkt met visuele elementen zoals grafieken en diagrammen. Zo krijg je als adverteerder een duidelijker overzicht en spendeer je minder tijd aan analyses.
Een andere grote verandering is het ‘Overview’ scherm. Hier krijg je een kort overzicht van de resultaten en veranderingen tegenover de voorgaande periode. Je kan deze overview raadplegen voor alle campagnes, één enkele campagne of op advertentiegroep niveau. Ook hier werkt Google op een zeer visuele manier om de cijfers weer te geven.
Het belangrijkste is natuurlijk wel dat de informatie duidelijk en nuttig blijft. En dat doet het ook. Een adverteerder zal minder tijd hoeven te steken in het bekijken van verschillende pagina’s om bepaalde trends te ontdekken. In dat opzicht is het ‘Overview’ scherm een groot pluspunt aan de nieuwe interface.
Nieuwe functies
Call bid adjustments
Het is nu mogelijk om bid adjustments toe te passen op je call extensions. Sommige adverteerders hebben er namelijk meer baat bij om een persoonlijk klantencontact te hebben. In een gesprek over de telefoon kunnen ze een extra service aanbieden, hun waarden beter overbrengen enzovoort.
Aangezien ‘telefoongesprekken 3 keer beter converteren dan een webclick’ is het handig voor deze adverteerders om hier extra op in te spelen. Als adverteerder kan je zelf de belangrijkheid van je telefoonnummer bepalen. Hoe meer geld je inzet, hoe groter de waarschijnlijkheid dat je telefoonnummer in de advertentie wordt opgenomen. En dat vergroot uiteraard de kans dat de bezoeker op de call optie zal klikken.
Household income
Het is mogelijk om je doelgroep te definiëren aan de hand van het het inkomen. Ben je een adverteerder die zich richt tot de grootverdieners van deze wereld, of net omgekeerd? Dan is het nu mogelijk om je zoekadvertenties enkel te tonen aan deze groep.
Promotion extensions
Deze advertentie extensie laat je toe om een promotie te communiceren in een tekstadvertentie. Is het soldenperiode of doe je een speciale actie op een bepaald product of dienst? Je kan via deze extensie direct linken naar de landingspagina van het product. Deze extensie valt extra op door het shopping-tag icoontje.
Targeting & Observation
De termen waarmee AdWords werkte werden ook aangepast. Zo werd ‘Target & Bid’ gewoon ‘Targeting’. ‘Target’ krijgt de naam ‘Observations’. Met ‘Targeting’ ga je de doelgroep beperkt houden, met ‘Observations’ ga je de doelgroep vergroten.
Landingspagina prestatie
Deze zit er momenteel nog niet in, maar komt er binnenkort zeker aan. Op dezelfde manier als je nu rapporten krijgt over je keywords en advertenties, zal dit ook het geval zijn voor de landingspagina’s.
Geraak je zelf maar niet wegwijs in die nieuwe Google AdWords Interface? We helpen je graag op weg!