Usability

Usability

Is het voor de bezoekers duidelijk waar de pagina en de site over gaan? Waar je bedrijf of merk voor staat? Wat je van hen verwacht? Hoe ze tot de aankoop of de volgende stap over kunnen gaan? We zorgen ervoor dat dit allemaal sneller duidelijk wordt voor je bezoeker.
  • Mensen hebben online gemiddeld een aandachtspanne van 8 seconden, minder dan een goudvis. De usability van je website is heel belangrijk indien je niet wil dat bezoekers afhaken.
  • Dankzij een usability audit maken we een plan van aanpassingen en testen om zo de conversies op je website te vergroten. We verhogen het succespercentage van bezoeker tot lead, van lead tot klant.
  • Via tools als Hotjar, Google Analytics, Visual Website Optimizer en andere gaan we het gedrag van bezoekers op je website na en sturen we bij waar nodig.

Heatmaps en Clickmaps

Via tools als Hotjar gaan we na hoe bezoekers zich op je site gedragen. Welke links klikken ze aan? Welke niet? Welke elementen staan op de verkeerde plaats? Vinden bezoekers wat ze zoeken? Dat zijn belangrijke vragen die aantonen hoe gemakkelijk, of moeilijk, we het de bezoekers maken. Op basis van onze conclusies stellen we dan aanpassingen voor die we verder opvolgen. Zo kunnen we nagaan of de aanpassing de pagina beter doet presteren.

A/B testing en Conversion Tests

Met een A/B test zetten we twee versies van een pagina tegen elkaar op en gaan we na welke versie voor de meeste conversies zorgt. Een conversie kan een contactaanvraag zijn, een aankoop, een demo, een trial of een andere belangrijke actie. We denken strategisch na en baseren ons op onze ervaring om te bepalen welke elementen we wijzigen tijdens elke test. Dat kan van copy, bijvoorbeeld de headline, tot de positionering van belangrijke elementen gaan.

Visitor Recordings

Bij visitor recordings maken we een opname van wat je bezoekers zien als ze de website bekijken. Door onder ander te kijken hoe ze de cursor bewegen krijgen we een idee van wat ze effectief bekijken. We zien waar ze klikken en hoe ze door de site bladeren. We kunnen meekijken over de schouders van de bezoekers en zo enorm veel bijleren over hoe ze de website gebruiken. We ontdekken wat goed gaat en vooral, wat niet lijkt te kloppen. Op basis daarvan kunnen we bijsturen.

Funnel Analyse

Hoewel je dat niet met het blote oog ziet, doorlopen bezoekers op je site een bepaalde funnel of flow. Dat is de weg die ze volgen tot ze de gewenste actie stellen. Stel dat je bijvoorbeeld wil dat bezoekers het contactformulier invullen, dan gaan we na waar bezoekers afhaken. Via onder andere visitor recordings en heat maps proberen we dan uit te vissen waarom dat is. We stellen aanpassingen voor die we dan uitvoeren en opvolgen, via een A/B test.

Enkele Usability Projecten

Onder andere voor deze klanten werkten we aan de gebruiksvriendelijkheid en conversiepercentages van de website.

Ben je benieuwd naar wat een usability audit allemaal blootlegt?

Via een Usability audit leggen we opportuniteiten bloot op je website die momenteel bezoekers verhinderen om de gewenste actie (een contactaanvraag, een aankoop,...) te stellen.

WebPsychologie, belangrijker dan je denkt

Wanneer een bezoeker in de supermarkt een product of de kassa niet vindt, dan komen ze het vragen. Op een website kom je dat normaal niet te weten. Wat wanneer bezoekers verloren lopen op je website? Wat indien ze een verkeerd beeld van je bedrijf krijgen en daardoor afhaken? Of wat indien je hen te vroeg over de streep probeert te trekken en ze daardoor interesse verliezen?

Als dat zo is, dan ontdekken we dat via de tools die we gebruiken om het gedrag van bezoekers op je site te meten. Op basis van onze conclusies komen we dan met een plan van aanpak en helpen we indien gewenst tijdens de uitvoering.

“Iedereen naar de contactpagina"

Afhankelijk van je businessmodel ga je willen dat bezoekers contact opnemen, afrekenen, een e-mailadres achter laten of een andere actie stellen. Het gebeurt meer dan eens dat een klant ons vraagt: “we willen gewoon dat meer mensen naar de contactpagina gaan". Dat is makkelijk op te lossen door alle elementen op de site te verwijderen en enkel een grote “contact" knop over te houden. Natuurlijk ga je daardoor meer mensen op de contactpagina krijgen, maar daarnaast zal je de uiteindelijke contactaanvragen sterk zien afnemen.

Het draait niet om de bezoeken op de contactpagina, wel om de uiteindelijke conversies. Om bezoekers die klant worden. Om hen zover te krijgen moeten we hen eerst voldoende informatie geven. We moeten zorgen dat ze niet te snel gaan en hen vooral ook bij de hand nemen, om ze doorheen het hele proces te begeleiden.


We mogen de psychologie van de bezoeker nooit vergeten. Net zoals je tijdens een eerste date niemand ten huwelijk hoort te vragen, moeten we de bezoeker ook eerst antwoorden bieden op de nodige vragen.

Die zijn onder andere:

  • Waar ben ik terecht gekomen?
  • Waar gaat dit over?
  • Kan ik dit bedrijf vertrouwen?
  • enzovoort.


Headlines, teksten, beelden en grafische elementen, call to actions, en de volledige structuur van de website spelen hiervoor een grote rol.

“Zouden we die knop in het groen veranderen?"

Usability gaat dus over veel meer dan kleurtjes en detailaanpassingen. Op basis van analytische data en bezoekersgedrag bepalen we wat er eventueel foutloopt, waarom dat zo is en hoe het beter kan.

Het grote voordeel aan online marketing is dat we ook hier weer kunnen meten of de aanpassingen het gewenste resultaat verbeteren.

7% meer

Hoewel grote verbeteringen van 300% en meer ook mogelijk zijn, is het voor vele bedrijven al een enorm verschil indien de bezoekers van de website ‘slechts’ 7% méér dan voordien het gewenste resultaat behalen.

Wil je weten hoe we de usability van je website kunnen verbeteren? Neem dan contact op, dan bespreken we de mogelijkheden.