Laat die cohorten maar komen!
Het bezoekersgedrag van je website evolueert doorheen de tijd. De knappe koppen van Google Analytics weten dit ook en hebben daarom de cohortanalyse in het leven geroepen.
Een cohort is een groep bezoekers die voor een bepaalde tijdsperiode een gemeenschappelijk kenmerk hebben. Dit kunnen bv. alle bezoekers zijn die de voorbije maand via een e-mailcampagne naar je website zijn gekomen.
Terwijl de standaard Analytics-rapporten je 1 cijfer tonen van bv. alle bezoekers in januari, maakt een cohortanalyse het mogelijk om deze gegevens voor een bepaalde tijdsperiode te groeperen op basis van een gemeenschappelijk kenmerk.
Zo kunnen we bv. achterhalen hoe snel bezoekers van de e-mailcampagne de tweede week van januari hebben afgehaakt. Een cohort kan je dus vergelijken met een segment met tijdstempel.
In het bovenstaande voorbeeld kan je zo zien dat er op 9 februari 11.063 mensen de website bezocht hebben. Van die 11.063 zijn er de dag later 607 naar de website teruggekeerd.
Op basis van bovenstaande cijfers, zie je dat bezoekers snel afhaken en dat de conversies vaak op dag 0 plaatsvinden. Stel dat je op bv. dag 4 je bezoekers via remarketing opnieuw bereikt met een banner, dan zou je een stijging van het aantal betalende bezoekers moeten zien.
Tenzij je remarketing niet goed werkt… Daarvoor kan je bij ons aankloppen!
Meer weten over wat we voor jou kan betekenen? Contacteer ons!