Gaat Google voor groen in haar advertenties?
Google blijft dit jaar veranderingen brengen in haar manier van adverteren.
Eerst was er het verdwijnen van de advertenties aan de rechterzijde van de Google zoekresultaten, om mobiel en desktop advertising over eenzelfde kam te scheren.
Vervolgens werd er uitgebreid van 3 naar 4 advertenties aan de bovenkant van de zoekresultaten.
Nu test Google ook in ons land een nieuwe feature: een subtieler groen “Adv.”-blokje in plaats van een geel blokje in de zoekresultaten.
Verandering
Tot nu toe waren wij enkel advertenties gewoon zoals in de bovenstaande afbeelding. Maar het zou kunnen dat jij al groene blokjes zag in plaats van gele. Google is het effect van deze veranderingen aan het testen, nu ook in België.
Let wel, het is een testfase, dus het zou best kunnen dat Google deze vernieuwing niet doorvoert.
Veel vertelt Google er ons niet over, maar uiteraard willen zij testen wat de invloed van deze verandering zal zijn op de CTR (=Click Through Rate) van de advertenties.
Groen
De reden voor deze kleurkeuze ligt hoogstwaarschijnlijk in zijn subtiliteit. Met het groene kleur krijgt het blokje dezelfde kleur als de URL er naast en valt het minder op dat het om een advertentie gaat. Met andere woorden, de advertenties in Google gaan meer lijken op de organische zoekresultaten. Gebruikers die de gewoonte hebben om advertenties te vermijden zullen hun zoekgedrag misschien wel aanpassen. En dat is precies wat de Googlers willen uittesten.
Wat denk jij? Oordeel zelf maar!