Twitter lanceert emoji targeting ?
Een beeld zegt meer dan 1.000 woorden, geen wonder dus dat emoji zo populair zijn. Ze laten in een oogopslag zien hoe we ons voelen, waaraan we denken en wat we doen. Twitter beseft dat als geen ander en lanceert nu emoji targeting voor adverteerders. Maar wat houdt dat dan in?
Volgens Twitter zijn emoji een “unieke kans” voor marketeers en merken om iemands stemming of gevoelens te weten te komen. Daarom kunnen adverteerders hun advertenties vanaf nu specifiek richten op personen die recent een bepaalde emoji gebruikt hebben. Dat lijkt op het eerste gezicht misschien vreemd, maar opent heel wat nieuwe deuren voor adverteerders.
Heel wat mogelijkheden
Tweet er iemand opvallend vaak een pizza? Tijd voor een pizzaketen om wat reclame zijn of haar kant op te sturen. Of post iemand de laatste tijd vaak een gebroken hartje? Misschien moet een datingsite dan in zijn of haar oor fluisteren dat er (niet toevallig op hun website) nog veel vissen in de zee zijn.
Concreet kunnen marketeers op drie verschillende manieren targeten:
- Op basis van gevoelens ?
- Op basis van emoji van eten en drinken ☕️
- Op basis van emoji die met hobby’s of een passie te maken hebben ?
Opgelet voor valkuilen
Hoewel deze vorm van targeting nieuwe kansen biedt, moeten adverteerders ook opletten voor de valkuilen. Deze van oorsprong Japanse emoticons hebben soms een andere betekenis dan origineel bedoeld was. Daarnaast betekenen emoji vaak iets anders in verschillende landen en culturen. Maar ook personen van dezelfde cultuur kunnen de figuurtjes heel anders interpreteren. Bovendien worden ze ook vaak ironisch gebruikt. Kortom marketeers verdiepen zich best eerst in deze wondere wereld als ze emoji targeting optimaal willen inzetten.