Waarom verticale content belangrijk is voor je marketingstrategie
Verticale content is hot in deze mobile first wereld.
Heb je een jonge doelgroep? Gebruik dan verticale content. Maar lees eerst waarom en hoe.
Wat is verticale content?
Simpel uitgelegd: verticale content is content die geoptimaliseerd is voor verticale schermen. Denk bij verticale schermen vooral aan smartphones.
Waarom verticale content maken?
Meer dan 90% van de Vlaamse jeugd bezit een smartphone. Hun favoriete medium om content te produceren en consumeren.
Het gaat hierbij veelal om snackable content, zoals Snapchats en Instagram posts. Deze content is vluchtig en duurt veelal niet langer dan 1 minuut.
Tijdens het consumeren houden jongeren 90% van de tijd hun smartphone verticaal en niet horizontaal. Het is dan ook een logische keuze om jongeren niet met horizontale, maar met verticale content te bereiken.
Ben je een bedrijf met jongeren als doelgroep? Wees dan aanwezig op de kanalen waar die doelgroep zit, zoals Snapchat en Instagram.
Hoe verticale content maken?
Hoe ga je nu verticale content gaan implementeren in je marketingstrategie? Simpel.
En ook weer niet.
Het is verleidelijk om spontaan een post uit te sturen, omdat het je zo gemakkelijk wordt gemaakt om snel content te produceren.
Je kan natuurlijk ook meer planmatig te werk gaan. Zo kun je met Snapchat memory posts op voorhand maken en later publiceren.
Beide manieren van gebruik zijn af te raden.
Het spontane gebruik zorgt langs de ene kant voor een zekere vorm van authenticiteit. Anderzijds zal de spontane aanpak weinig meerwaarde hebben, aangezien er vaak geen strategie achter zit. En zonder strategie ben je maar in het wilde weg aan het snappen, instagrammen, enzovoort.
De geplande aanpak is evenmin ideaal. Zo krijgen Snapchat memories een witte lijn rond de snap. En die wil je niet. Je wilt net als de vrienden van je doelpubliek authentiek overkomen op die populaire sociale media.
Er bestaan ook alternatieven. Zo heeft het Nederlandse GoSpooky software ontwikkeld die je toelaat om een Snapchat account te onderhouden en posts te plannen bijvoorbeeld.
Die software is natuurlijk niet gratis. Wil je dus geen geld uitgeven en toch scoren? Volg dan deze gouden tip:
Stippel een strategie uit en werk iedere post uit aan de hand van een storyboard. Bepaal op voorhand wat je wilt opnemen, wie dat doet, waar en wanneer dat zal gebeuren.
Oh, en film verticaal.
Wil je weten hoe we je kunnen helpen om je online bereik te vergroten en te verbeteren? Aarzel dan niet om ons vrijblijvend te contacteren!