Analyse & plan van aanpak

Analyse & plan van aanpak

Dat we daar niet aan gedacht hebben…

Dat krijgen we regelmatig te horen van klanten die onze analyse lezen.

Het gaat hier dan van logische tot minder logische verbeteringen aan de website die een onmiddellijke impact hebben op de omzet.

Waarom? Als je zelf zo kort op iets zit, ook al is dat met een heel team, dan is het moeilijk om outside the box te denken. Wij bekijken alles met een verse blik. Plus, wij brengen natuurlijk onze ervaring die we bij al onze klanten gecombineerd opdeden mee.

We specialiseren ons intussen al een paar jaar in het opstellen van een plan van aanpak en het maken van een grondige analyse wat betreft online marketing.

We kunnen dit zowel als een standalone project doen, zonder verdere verplichtingen, of aan het begin van een samenwerking op langere termijn.

Zowel voor een Coaching als een Done-for-you traject raden we aan om in de eerste fase een plan van aanpak op te stellen. Als je meer wil weten over Coaching en Done-for-you kan je hierover verder lezen op de desbetreffende diensten pagina’s.

We hebben bij bijna elke analyse heel wat los gemaakt bij de klant en het marketing en management team en “pijnpunten” blootgelegd die nog verborgen waren. Gekoppeld aan inzichten op basis van onze jarenlange ervaring en opportuniteiten zorgt dit ervoor dat we een sterke voorspring nemen bij de opzet of bijsturing van online campagnes en communicatie.

Wat houdt dit in?

In de eerste fase komen we langs voor een uitgebreid gesprek.

Afhankelijk van de formule is dit een teamgesprek of individueel, met iedereen die belangrijke input kan geven. Dit zijn voor een marketing strategie voornamelijk mensen die in contact komen met klanten en beslissingsnemers/management.

We sturen op voorhand een lijst met vragen door die kunnen dienen ter voorbereiding van het gesprek.

We bundelen alle feedback en gaan intern aan de slag om te bepalen wat de aandachtspunten zijn, wat de beste strategie zou zijn, welke content we allemaal nodig hebben en hoe we deze optimaal kunnen inzetten.

We bedenken een zo goed mogelijke mix om al onze expertises in te te zetten die je hier kan bekijken.

Na deze oefening komen we opnieuw langs en presenteren we hoe je verder aan de slag kan gaan, wat de prioriteiten zouden moeten zijn, volgens ons, en waar budgetten kunnen ingezet worden.

Dit plan kan op dat moment nog verder besproken worden in een open gesprek waarbij we onze aanpak motiveren en uiteraard open staan voor extra input en bijsturingen.

Daarna kan je zelf beginnen, met of zonder coaching van onze kant. We kunnen alle voorstellen die onder onze expertises vallen ook opzetten en opvolgen in een verdere samenwerking.

Waarom een plan van aanpak?

Een goed plan van aanpak is vaak de beste manier om een samenwerking op lange termijn te starten.

In een niet zo ver verleden, toen Websauce nog voornamelijk als “performance agency” door het leven ging was er de gewoonte om gewoon te starten met het opzetten van een Google AdWords campagne of een andere dienst uit te voeren, afhankelijk van de vragen en noden.

We hebben nooit de gewoonte gehad om zomaar alles “blindelings” uit te voeren wat ons gevraagd werd.

Vaak waren we het in de fase van verkoop al oneens met de gestelde vraag en dachten we, op basis van onze ervaring, dat een andere aanpak beter zou zijn.

We hebben ons nog nooit echt opgesteld als verkopers, altijd als consultants, ook al was er op dat moment nog geen samenwerking.

Helaas is dat nog steeds hoe veel online marketing agencies werken.

We hebben uiteindelijk steeds vaker een grondige analyse gedaan, alvorens een lange-termijn samenwerking te starten.

Onze ervaring intussen leert ons dat dit de beste resultaten oplevert.

Alle stakeholders in het project (jij als klant, wij als agency en eventuele derde partijen) zitten op dezelfde lijn en er is een duidelijk doel voor ogen.