301 redirects gebruiken voor een nieuwe website
In de meeste gevallen zal een nieuwe website een vernieuwde structuur met zich mee brengen.
Dit kan er onder andere voor zorgen dat de URL’s (de adressen) van de pagina’s veranderen. Ook een nieuw CMS-systeem kan de adressen van de pagina’s wijzigen, ook al blijven de pagina’s en de structuur vergelijkbaar met de oude versie van de website.
Een verandering van http naar https of van ‘/producten’ naar ‘/products’ is voor Google bijna even groot als van domeinnaam veranderen. Daar hou je best goed rekening mee.
We zien vaak dat het hier nog fout loopt als bedrijven een nieuwe website lanceren. Sta je zelf op het punt om online te gaan met je nieuwe site? Download hier onze checklist om de meest gemaakte fouten te voorkomen.
Laat aan Google en je bezoekers weten waar je nieuwe pagina staat
Google houdt de historiek van pagina’s en websites bij op basis van de URL’s. Het is dus belangrijk om, indien je URL’s gaan wijzigen, aan Google te laten weten wat de nieuwe URL’s zijn. Zo vertel je Google: “het belang dat je hechtte aan onze pagina ‘/producten’ mag je nu verplaatsen naar onze nieuwe pagina ‘/products’”.
Doe je dit niet en voer je de wijziging zomaar door, dan verdwijnt ‘/producten’ uit de zoekresultaten (omdat Google deze niet meer kan vinden), en zal ‘/products’ nog niet in de zoekresultaten verschijnen omdat Google nog geen ervaring met die pagina heeft. Hierdoor is die pagina van je site plotseling volledig onvindbaar geworden. Dat gaan we tegen door Google van alle veranderingen op de hoogte te brengen.
Dit gaat natuurlijk veel verder dan enkel Google. Denk aan een blogger die iets leuk over je bedrijf schrijft en nog naar een oude pagina linkt. Aangezien die niet meer bestaat komen alle bezoekers die de link gevonden hebben op een foutmelding terecht. We weten wat er dan gebeurt natuurlijk… de ‘terug’ of ‘back’ toets wordt ingeduwd en die bezoeker keert niet snel terug.
Concreet: het is cruciaal dat we alle wijzigingen aan bestandsnamen en URL’s goed opvangen. Dit kan met 301 redirects.
Maak een overzicht van alle pagina’s
Je maakt best een overzicht van alle pagina’s op de oude website. Wanneer je nieuwe site zo goed als af is en de URL’s van de nieuwe pagina’s vastliggen, voeg je deze ook toe aan het overzicht, zodat je perfect ziet bij welke pagina’s de URL verandert.
Je kan dit heel eenvoudig doen via een Excel document. In de ene kolom plaats je de oude URL’s, in de kolom ernaast de overeenkomstige nieuwe URL’s. Dit Excel- bestand kan je dan aan je webbouwer bezorgen en die kan ervoor zorgen dat alle oude URL’s mooi, met een 301 redirect, naar de nieuwe worden gelinkt op het moment dat de nieuwe website live gaat.
Soms heeft een ‘oude’ pagina geen overeenkomstige nieuwe pagina. Geen probleem, ga na welke nieuwe pagina het best aanleunt bij de oude en stuur de bezoeker naar daar. Je kan er ook voor kiezen om de bezoeker naar een andere algemene pagina te sturen.
LET OP!Het is belangrijk om de ‘301’ redirect code mee te geven. Er bestaat immers ook zoiets als een 302 redirect. In principe doen ze hetzelfde: zeggen dat de huidige URL moet doorgestuurd worden naar een nieuwe. Als bezoeker van de website merk je het verschil niet, want je wordt in beide gevallen automatisch doorgestuurd. Het grote verschil is dat een 302 redirect staat voor een tijdelijke vervanging, terwijl een 301 redirect een permanente doorverwijzing is. Bij een 302 gaat Google de historiek dus niet over zetten, maar gewoon afwachten tot de tijdelijke redirect niet meer bestaat. Bij een 301 of permanente redirect gaat Google de historiek van de oude pagina doorgeven aan de nieuwe en de oude pagina vergeten. Op die manier is de kans het grootst dat je je positie in de zoekresultaten zo goed mogelijk behoudt. Aangezien die redirects zo belangrijk zijn, vraag je best aan je webbouwer om dit uit te voeren. |