5 seconden aandacht
Je hebt 5 seconden om de aandacht van je websitebezoeker vast te krijgen. Lukt dat niet, dan is de bezoeker weg.
Een recent onderzoek van Microsoft Corp. rond concentratieverlies in een gedigitaliseerd tijdperk, toonde een tijd geleden aan dat mensen tegenwoordig een aandachtspanne hebben van slechts enkele seconden, minder dan een goudvis! *
Tenzij de bezoeker het interessant vindt. Vandaar dat ‘Netflix-binges’ waarbij meerdere afleveringen van een serie achter elkaar bekeken worden ook bestaan. Dat kunnen goudvissen dan weer niet.
Hoe hou je die aandacht dan vast?
De eerste indruk van je pagina wordt heel belangrijk. Toon de bezoeker dat hij op juiste pagina terecht gekomen is en de antwoorden zal vinden waar hij naar op zoek is.
Dat doe je ten eerste door de headline, die de bezoeker meteen het volgende gevoel moet geven: “ok, hier ga ik vinden wat ik zoek”. Daarvoor moet je je doelgroep goed kennen natuurlijk en weten wat hun ‘pijnpunten’ zijn.
- Waar zijn ze naar op zoek?
- Welke problemen willen ze oplossen?
- Waar liggen ze ’s nachts van wakker (indien van toepassing)?
Dat betekent concreet dat je wegblijft van zinnen die enkel over jou als bedrijf gaan en niet over de bezoeker.
Stel dat je airco-toestellen verkoopt. Schrijf dan niet: “Wij leveren sinds 2001 de beste kwaliteit”, maar wel: “In 7 minuten je huis op een zwoele zomerdag tot 21°C verkoelen waardoor je slaapt als een roos?”
De headline, de grootste zin op je website, speelt hier zoals gezegd de belangrijkste rol. Als die niet interessant en duidelijk is, dan wordt de rest ook niet gelezen. Net zoals je in een krant ook enkel een artikel leest wanneer de titel je aansprak.
Heb je advertentiecampagnes lopen op Google of Facebook?
Dan begint het krijgen en behouden van aandacht al een stapje vroeger. De headline en tekst van je advertentie moeten de bezoeker dan het “jah, dit is wat ik nodig heb!” gevoel geven.
Daarna wordt het belangrijk om de connectie niet te verliezen. Het gebeurt nog al te vaak dat adverteerders de bezoeker warm krijgen door een advertentie, om die dan meteen te verliezen op de landingspagina die schijnbaar over iets anders gaat.
Zorg er in dat geval voor dat de boodschap die je in de advertentie bracht meteen en overduidelijk terugkomt op de landingspagina. Doe je dat niet, dan ga je kostbare euro’s uitgeven aan advertenties die niet voor conversies zullen zorgen.
In de rest van je teksten, beelden en video’s doe je net hetzelfde: je blijft aan de aandacht van de bezoeker denken.Spreek over waar de bezoeker van wakker ligt, over hoe je zijn leven kan verbeteren en welke problemen je kan verhelpen. Blijf tegelijkertijd ook heel realistisch en authentiek en gebruik geen superlatieven.
Daardoor wordt de bezoeker terecht argwanend. Plus, superlatieven gebruiken doet je niet boven de concurrenten uitsteken.
Velen beweren “de beste” en “met de beste kwaliteit” te zijn. Dat zijn woorden die voor de bezoekers geen waarde meer hebben. En wanneer je woorden gebruikt die geen waarde hebben, verlies je alweer de aandacht.
Wil je daar hulp bij?
Contacteer ons en we kijken met plezier met een kritische blik naar je website en de teksten die erop gebruikt worden.
*Bronnen:
- http://time.com/3858309/attention-spans-goldfish/
- https://www.nytimes.com/2016/01/22/opinion/the-eight-second-attention-span.html