Adverteren op Facebook en Instagram – interessant of niet?
Het zal niet echt als een verrassing klinken dat je je advertenties best toont op plaatsen waar je doelgroep zich bevindt. Een heel groot deel van de bevolking komt bijna dagelijks op Facebook en Instagram. Bijna 6 miljoen Belgen bekijken elke dag hun account.
Ook al hoor je soms waaien dat minder en minder mensen Facebook gebruiken, het zijn er nog steeds heel veel. Het grootste deel van de mensen die zogezegd afhaken op Facebook stapt over naar Instagram. Toeval wil dat dat voor adverteerders identiek hetzelfde platform is, met dezelfde mogelijkheden en instellingen om je doelgroep te gaan bereiken via advertenties.
Je kan je doelgroep zowel op Facebook als op Instagram heel makkelijk bereiken en in vele gevallen tegen een lagere kost dan via Google Ads en andere advertentieplatformen.
Het Facebook-algoritme verandert regelmatig. Op een organische (niet-betalende) manier via Facebook je doelgroep bereiken, wordt een steeds grotere uitdaging. Een post op je Facebook-pagina bereikt slechts een kleine 7% van je “fans”. Je wil daarenboven waarschijnlijk ook nieuwe mensen aantrekken. Adverteren wordt in beide gevallen een noodzaak.
Je houdt best in het achterhoofd dat het op Facebook en Instagram om interruptiemarketing draait. Mensen die naar Facebook surfen of de Instagram-app gebruiken, doen dat niet om reclame te zien of om jouw bedrijf te vinden. We gaan hen “storen” terwijl ze gezellig naar filmpjes, foto’s en levensnoodzakelijke motivatiequotes van vrienden en kennissen kijken. Vandaar dat je op deze platformen de beste resultaten haalt door de bezoeker via je advertentie relevante waarde of inspiratie te geven.
We onthouden voor de verdere content in dit artikel dat Facebook het overkoepelende bedrijf is voor zowel het Facebook-platform als het Instagram-platform.
Facebook kent als geen ander de interesses van haar gebruikers en deelt mensen onder in zowat 52.000 categorieën en eigenschappen. Elke site waar een Facebook “like” knopje staat geeft informatie door aan Facebook. Zo weet Facebook onder andere in welke onderwerpen we interesse hebben, wat we aankopen enzovoort. Daarnaast volgt Facebook hoe mensen met berichten op Facebook en Instagram zelf omgaan, waar ze wel of niet op reageren, een like geven of het bericht delen. Dat levert allemaal een schat aan informatie op aan Facebook. Zij gebruiken die informatie om jou als adverteerder heel gericht een doelgroep voor je advertenties aan te bieden.
Variatie in je advertenties
Als je op Facebook of Instagram gaat adverteren maak je het best voldoende, verschillende advertenties aan die je koppelt aan de verschillende subinteresses die binnen jouw algemene doelgroep leven.
Stel dat je voor een automerk adverteert, dan toon je aan jonge mama’s en papa’s advertenties die de nadruk leggen op de veiligheid van de wagen, hoe de hoogte van de wagen het makkelijker maakt om de baby in haar kinderzitje te plaatsen.
Aan mannen die fan zijn van mountainbiken toon je een foto van de wagen met een mountainbike naast enzovoort. Pas je boodschap aan je subdoelgroepen aan én zorg voor voldoende doelgroepen binnen je advertentiecampagne.
Bij elk goed verkoopgesprek gaat een verkoper op zoek naar de interesses van de prospect om een connectie te maken. Facebook kent al die interesses en schotelt ze je op een dienblaadje voor. Zo val je gemakkelijker op en krijgt je advertentie meer aandacht, waardoor de kost per klik en de kost per lead lager zal liggen dan indien je hier niet strategisch over nadenkt.
Kies de juiste foto – welke foto’s werken best?
De foto is het allerbelangrijkste element van je Facebook-advertentie. Het is de foto die de aandacht al dan niet zal trekken, gezien de headline en tekst veel minder opvallend worden weergegeven.
Welke foto’s werken het best? Foto’s van echte mensen. Heb je die niet, dan kan je in Facebook gratis stockfoto’s gebruiken. Bij het aanmaken van advertenties kan je in Facebook door de databank van shutterstock databank bladeren en je hoeft niet te betalen voor het gebruik ervan. Probeer foto’s te zoeken die geen te hoog stockfotogehalte hebben (perfecte mensen met de perfecte valse glimlach in een feeërieke setting. Je kent het wel). Maar, het is steeds beter om een goede stockfoto te gebruiken dan geen foto te gebruiken. De foto trekt de aandacht. Het is uiteindelijk het doel om met de headline en de begeleidende tekst de boodschap echt over te brengen.
Je kiest best foto’s waarvan een link bestaat naar een interesse van de doelgroep. Als er voor hen herkenbare elementen in staan of er kan een bepaald gevoel opgeroepen worden, dan werkt dat altijd beter.
Voor Facebook-advertenties mag je niet te veel tekst in je afbeelding gebruiken. Slechts 20% van de totale oppervlakte. Denk hier dus aan als je zelf een afbeelding voor je advertenties ineen zou knutselen.
Creëer waarde
Zoals eerder verteld, zitten mensen niet op Facebook of Instagram om advertenties te bekijken. Zorg ervoor dat alle elementen van je advertentie relevant zijn en de interesse prikkelen. Let er ook op dat dezelfde persoon je advertentie niet te veel te zien krijgt. Dit leidt tot advertentiemoeheid, negatieve comments en een slechte advertentiescore. Dit is één van de redenen waarom je best voldoende varianten van je advertentie maakt. Dadelijk meer hierover.
Start niet te klein
Om de kracht van het Facebook-algoritme optimaal in te zetten, dient je doelgroep minstens een paar duizend mensen te bevatten en liefst een veelvoud van 10.000. Zo voorkom je ook advertentiemoeheid waarbij je advertentie te veel aan dezelfde mensen getoond wordt.
Maak verschillende soorten advertenties aan
Hoe meer advertenties je aanmaakt binnen een bepaalde campagne, hoe beter Facebook de advertenties kan roteren en kan testen welke afbeelding, headline, copy, video enzovoort tegen de beste prijs het doel kan behalen. Maak dus steeds meerdere varianten aan, Facebook maakt het je dan gemakkelijk om er de winnaars uit te halen. Zo zorg je er trouwens ook voor dat je doelgroep niet steeds dezelfde advertentie opnieuw en opnieuw te zien krijgt.
Blijf alles ook onderhouden en nagaan. Zelfs een goed presterende advertentieset kan stilaan uitbloeien. Adverteren op Facebook verloopt niet via het “opzetten en dan vergeten” principe.
Maak ook steeds combinaties met je verschillende teksten en afbeeldingen. Als je drie verschillende teksten gebruikt en daar drie verschillende advertenties mee maakt met telkens een andere afbeelding, dan weet je niet of de tekst of de afbeelding voor een beter resultaat zorgt.
Als je drie teksten hebt en drie afbeeldingen, maak je best negen verschillende advertenties. Zo kan je echt gaan testen welke tekst en welke afbeelding het meeste succes heeft. Bovendien heb je relatief eenvoudig negen verschillende advertenties gemaakt.
Zeer gericht adverteren op Facebook
Wist je dat je advertenties op Facebook kan tonen aan mensen die jouw site bezochten én dat je die advertenties kan aanpassen aan het gedrag van die bezoekers?
Je kan gerichte advertenties tonen aan mensen die bepaalde diensten of producten bekeken. Bekeken ze andere pagina’s op je website, dan toon je andere advertenties, of helemaal geen. Deed iemand een aankoop of namen ze contact op met jou, dan zorg je dat ze je advertenties niet langer te zien krijgen. Zo heb jij geen verloren kosten en zijn die mensen niet verveeld dat ze je advertentie blijven zien.
Met dit principe, retargeting, kan je heel ver gaan om mensen warm te maken voor jouw dienst of product. Ze hebben interesse, anders hadden ze die pagina’s niet bekeken op jouw website. Als dat zo is, dan kan je gaan nadenken over wat je die mensen nog wil vertellen na hun bezoek aan jouw website. Toon dan een goed opgebouwde advertentie die hen zin geeft om terug door te klikken naar jouw website. Bij voorkeur naar een pagina die hen iets nieuws vertelt. Niet gewoon hetzelfde wat ze bij hun eerder bezoek al zagen.
De kracht van Facebook zit ook in het feit dat ze de link kunnen leggen tussen je verschillende toestellen. Als je bent ingelogd op Facebook of Instagram op je smartphone en op je laptop, dan zal Facebook je advertenties tonen op je laptop, ook al bekeek je de website op je smartphone en omgekeerd. Daar heeft Facebook een groot voordeel ten opzichte van een Google bijvoorbeeld.
Je advertentie tonen aan mensen zoals je bestaande klanten
Eén van de interessante mogelijkheden bij Facebook is het gebruik van Lookalike Audiences. Daarbij laad je bijvoorbeeld een lijst van e-mailadressen van bestaande klanten op, waarna het algoritme van Facebook nagaat wie het uit die lijst kent. Daarna bepaalt Facebook wat de overeenkomsten zijn (interesses, gedrag enzovoort), om je zo een nieuwe groep van gelijkaardige mensen voor te stellen aan wie Facebook je advertentie kan tonen. Je zegt eigenlijk aan Facebook: “dit zijn mijn bestaande klanten, toon mijn advertentie aan meer van die mensen.”
Je kan dit ook doen met je websitebezoekers. Facebook gaat dan ook analyseren wat hun interesses zijn en andere mensen zoeken op basis van overeenkomsten daarmee. Zo kan je automatisch en zeer gericht nieuwe mensen in contact brengen met jouw merk.
Denk na over het doel van je advertenties
Hier begint het natuurlijk. Wil je enkel dat mensen naar je website doorklikken? Wil je dat ze iets downloaden of contact opnemen? Eventueel een video bekijken, hun e-mailadres achterlaten, of wil je gewoon dat je bericht gedeeld wordt? Op basis van het gewenste doel zal Facebook de campagne optimaliseren en de advertentie aan de juiste mensen tonen.
Wij raden aan om een goede (micro-)conversie te kiezen zoals een download, het invullen van een formulier of het bekijken van een video. Zo kan Facebook automatisch op zoek gaan naar extra mensen waarvan de kans groot is dat ze dat gedrag zullen stellen.
Stel alles goed in
Dat je alles vooraf goed moet instellen is bij elke vorm van adverteren belangrijk, ook bij Facebook. Een niet goed ingestelde campagne kan je budget zeer snel opsouperen zonder noemenswaardige conversies te geven.
In het beste geval heeft je advertentie dan wat likes en comments gekregen, maar blijft het daarbij. Dat is niet de bedoeling. Probeer steeds vooraf een stappenplan op te stellen, een flow, waar de mensen die met je advertentie in aanraking komen door kunnen gaan. Van het eerste contactpunt, tot de uiteindelijke gewenste actie. Zoals reeds vermeld is het belangrijk dat je ervan uitgaat dat daar verschillende stappen tussen liggen. Weinig mensen gaan bij een eerste contact meteen tot de aankoop of contactopname over. Je warmt ze best wat op en daar is Facebook ideaal voor.
Heb je daar hulp bij nodig?
We kunnen je hiermee helpen op verschillende manieren. Of we doen alles voor jou, waardoor jij je zonder zorgen op andere onderdelen van je marketingplan of business kan focussen. Of we geven je een korte praktische opleiding van een halve dag waardoor je zelf verder aan de slag kan.
Wil je meer weten? Aarzel niet om ons, volledig vrijblijvend, te contacteren.