Basisprincipes voor SEO
SEO of Search Engine Optimization (zoekmachine optimalisatie) is het optimaliseren van je website om hoger te scoren in de gratis zoekresultaten van zoekmachines zoals Google en Bing. In dit artikel heb ik het voornamelijk over Google, omdat zij meer dan 90% van de markt hebben hier in België. Deze principes zijn echter ook van toepassing op Bing, de tweede grootste zoekmachine, zij het wel met slechts enkele procenten van de markt.
SEO is een heel complex gegeven waar je makkelijk enkele tientallen tot honderden pagina’s over vol kan schrijven. Ik probeer het hier te beperken tot een paar basiszaken waar je zelf snel mee aan de slag kan, zonder technische kennis.
Wat komt er aan bod?
- Wat is het doel van je SEO-inspanningen?
- Wie wil je bereiken? Strategische keyword research
- Zoekvolume & long tail
- Keywords omzetten in relevante pagina’s
- H1, titel-tag en meta descriptions
- Hoe je nieuwe content kan bepalen die goed scoort
- Linkbuilding, is dit nog nodig?
- Duplicate content en hoe die je SEO schaadt
- Toch enkele technische tips
Wat is het doel van je SEO inspanningen?
Voor je aan een SEO strategie, keywords, teksten of technische aanpassingen begint vraag je je het best eens af waarom je het precies doet. Je werkt aan de SEO van jouw website met als doel om:
- meer contactaanvragen
- meer online verkopen
- meer nieuwsbriefinschrijvingen
- extra downloads
- …
te bekomen.
De voor de hand liggende doelstellingen “hoger scoren in Google” en “meer bezoekers” zijn bewust achterwege gelaten in bovenstaand lijstje. Dat zou op zich geen doel mogen zijn. Met hoog staan in Google en meer bezoekers bereik je nog niet echt je einddoel: meer leads en meer klanten krijgen. Daarvoor moet je werken op de juiste zoekwoorden en de juiste bezoekers.
Wat heb je het liefst? Elke maand 5000 extra bezoekers met 5 extra contactaanvragen of elke maand 1000 extra bezoekers met 20 extra contactaanvragen? Ik hoop dat je doelstelling toch eerder het laatste is. Zorg ervoor dat SEO doen op zich geen doel is, SEO is een middel om de doelstellingen van je algemene marketing en sales strategie te behalen. Meer verkopen en meer omzet.
Wil je samen je doelen bepalen en een doordachte SEO-strategie uitwerken? Aarzel niet om ons te contacteren voor een vrijblijvend gesprek.
Wie wil je bereiken? Keyword research
Grondig keyword onderzoek is moeilijk en wordt vaak genegeerd of er wordt iets te snel komaf mee gemaakt door gewoon enkele van de belangrijkste diensten of producten als keywords te gebruiken. Meestal worden ook de interne benamingen overgenomen die de potentiële klant misschien niet kent. Je kan op lange termijn veel betere resultaten halen als je grondig nadenkt over je producten en diensten, je doelgroep en wat hun doelen en problemen zijn.
Probeer de pet van je klant op te zetten en denk na over welke woorden zij gebruiken. Wat zijn de vragen of oplossingen die ze mogelijk zoeken in Google? Praat met je sales mensen over wat potentiële klanten zeggen en vragen tijdens de eerste contacten. Kijk je bestaande contactaanvragen na. Waar vragen ze naar en hoe verwoorden ze dat als ze jou contacteren? Dit is belangrijke informatie voor je keyword onderzoek.
Ga ook eens over het muurtje kijken. Bekijk minstens 3 concurrenten die hoog scoren in Google en kijk welke termen zij gebruiken op hun website, misschien hebben zij wel bepaalde termen gebruikt die een beter alternatief kunnen zijn dan jouw initiële insteek of woordkeuze.
Zoekvolume & long tail
Een vaak gebruikte term in de SEO-wereld is de long tail. In het kort komt het er op neer dat dit veel specifiekere keywords zijn dan de voor de hand liggende algemene termen. Vaak bestaan deze uit een samenstelling van meerdere woorden en worden ze veel minder gezocht. Dit klinkt waarschijnlijk weinig interessant, maar het tegendeel is waar. De concurrentie is meestal veel lager op deze long tail keywords, wat het je makkelijker maakt om goede resultaten te halen. Bezoekers die op heel specifieke termen (long tail keywords) zoeken zitten meestal al verder in hun beslissingsproces. De kans dat ze contact opnemen of aankopen eens ze op jouw website zijn is dus groter, als je hen kan bieden wat ze zoeken uiteraard.
Als je tegels verkoopt, ga dan niet focussen op keywords zoals “tegels” maar ga voor long tail termen zoals “natuursteen terrastegels west-vlaanderen” of “tegels natuursteen terras kopen”. Je return on investment zal een pak hoger liggen.
Focus niet enkel op de keywords met veel zoekvolume maar bedenk welke zoektermen je de grootste kans op conversie geven. In een latere fase volgen de algemene termen wel. Stel dat je goed scoort voor elke soort tegel op long tail keywords (wat al een uitzonderlijke prestatie zou zijn), dan zal je ook wel beginnen verschijnen op de algemene termen zoals “tegels”.
Er zijn veel gratis tools om je keywords te bepalen. Als je een Google Ads account hebt kan je daar de keyword tool gebruiken. In Google zelf kan je onderaan de zoekresultaten ook steeds suggesties vinden voor gerelateerde zoekopdrachten. Dan heb je nog een hele hoop tools zoals https://answerthepublic.com/ of https://moz.com.
We kunnen voor jou een uitgebreid zoekwoordenonderzoek doen. Neem contact op voor een vrijblijvende kennismaking.
Keywords omzetten in pagina’s
Als je je keywords bepaald hebt moet je deze uiteraard nog omzetten in relevante content en herwerkte of nieuwe pagina’s op je website. Je kan het best je keywords bundelen in strikt afgelijnde thema’s. Deze thema’s zijn je pagina’s.
Schrijf een uitgebreid artikel op je blog, of een nieuwe landingspagina vol met nuttige informatie rond het onderwerp en verwerk de verschillende zoekwoorden in de content. Gebruik tussentitels, bulletpoints en afbeeldingen om je teksten te breken zodat ze aantrekkelijker zijn om te lezen voor je gebruikers. Die tussentitels, lijstjes en de alt-teksten van afbeeldingen zijn ook een goede plaats om je keywords in te verwerken, Google hecht hier waarde aan.
Ga niet voor elke variant van een keyword een nieuwe pagina maken met bijna dezelfde content. Dat is over-optimaliseren en Google gaat dat niet appreciëren. Dit is duplicate content, waarover straks meer.
H1, title-tag en meta description
Toegegeven, dit is een klein beetje technisch, maar dit zijn 3 belangrijke elementen op je pagina. Niet per se om je keywords in te gaan plaatsen voor een hogere ranking, maar ze kunnen wel helpen.
Hoogstwaarschijnlijk werk je met een CMS-systeem om de website te beheren en content toe te voegen. Vaak is de titel van de pagina automatisch ook wat gebruikt wordt voor je title-tag. Dit is wat gebruikers zien als de titel en link waarop ze uiteindelijk klikken in de Google zoekresultaten. Je kan daar dus het verschil maken door een goede titel te gebruiken. Google meet de doorklikratio op de eigen zoekresultaten. Indien veel mensen doorklikken op jouw resultaat zal je een sterkere positie in de top 5 krijgen. Als weinig mensen doorklikken zal je eerder onderaan de pagina verschijnen. Je meta-description wordt ook mee overgenomen. Wat je in je meta-description schrijft komt als zwarte tekst op de resultatenpagina van Google te staan. Gebruik dit dus als een korte teaser om mensen duidelijk te maken dat ze bij jou moeten zijn en niet bij de website die net boven of onder jou staat in Google.
Bovenaan je pagina heb je een headline of H1-titel. Dit helpt Google ook weer met het bepalen van de context van de pagina, gebruik daar dus een goede, korte zin die bij voorkeur je hoofd keyword bevat. Deze headline is voornamelijk belangrijk voor bezoekers die op de pagina terechtkomen. Dit is het eerste wat ze zullen lezen en dit bepaalt of ze verder zullen lezen of niet. Denk dus, opnieuw, eerst aan je bezoekers, dan pas aan Google.
Hoe je nieuwe content kan bepalen
Heb je geen inspiratie voor je content? Dat overkomt iedereen wel eens. Ga het wiel niet opnieuw uitvinden. Zoek op de termen waarvoor je wil verschijnen in Google. Denk daarbij aan het grondige keywordonderzoek en de long tail keywords. Bekijk de pagina’s die goed scoren en wat de onderwerpen zijn die daar besproken worden. Waar schrijven ze over? Analyseer die teksten en kijk hoe jij die beter kan maken. Wat is de unieke insteek van jou of je bedrijf? Neem de goede punten over en beschrijf ze op een betere en eventueel uitgebreidere manier. Het is heel belangrijk dat je geen teksten gaat kopiëren. Daar kom ik later op terug. Als je content beter is zal Google die vroeg of laat appreciëren en hoger plaatsen in de resultaten.
Het belangrijkste punt waar je rekening mee moet houden bij het schrijven van je content is dat je die voor de gebruikers schrijft en niet voor Google. Schrijf teksten zoals jij ze zou willen lezen als je zelf op een website komt. Vlot, duidelijk en informatief. Dit heeft 2 voordelen:
- Google weet steeds beter wat goede teksten zijn die echt voor de bezoekers geschreven zijn.
- Eens bezoekers op je website zijn wil je hen een optimale ervaring geven. Dat doe je niet met teksten die voor zoekmachines geschreven zijn.
Zoek je een partner die samen met jou kwalitatieve content gaat bepalen en schrijven? Aarzel niet om ons de contacteren!
Linkbuilding
Linkbuilding is altijd al een van de moeilijkste aspecten van SEO geweest. Alle eenvoudige trucjes die er zijn om snel links te verzamelen worden doorzien en uitdrukkelijk afgeraden door Google. Probeer ze dus niet, ze kunnen een nadelig effect hebben op je resultaten. Je zal moeten werken aan een natuurlijke groei van je inkomende links.
Heb je partners, belangrijke klanten, leveranciers, ..? Kijk of zij bereid zijn om een melding te maken op hun website, op een speciale pagina of een blog-/nieuws-artikel. Daar kunnen ze een link leggen naar jouw website.
Zorg voor een goede blog met kwalitatieve en uitgebreide artikelen. Andere mensen in de sector (hoogstwaarschijnlijk geen concurrenten) kunnen linken naar deze content als referentie. Dit is uiteraard de mooiste manier van linkbuilding en waar het in principe ook allemaal om draait voor Google. Andere websites die aangeven dat een stuk content op jouw website belangrijk genoeg is om een link te leggen. Je content zal hiervoor wel uniek en van hoge kwaliteit moeten zijn.
Zorg voor betrokkenheid in lokale projecten, sponsoring, goede doelen,… Die verenigingen hebben vaak ook websites waar partners op vermeld staan. Als je dit al doet, is het slechts een formaliteit om aan die organisaties een link aan te vragen naar jouw website met eventueel een kort woordje uitleg over wat je bedrijf doet.
Duplicate content
Nog een van die typische SEO termen is duplicate content. Er heerst ook heel wat verwarring rond. We spreken over duplicate content als meerdere pagina’s dezelfde teksten hebben. Dat kunnen zowel meerdere pagina’s met dezelfde content op dezelfde website zijn, meerdere pagina’s met dezelfde content op verschillende websites die je zelf in beheer hebt of pagina’s met content die gekopieerd zijn van andere websites.
In geen van die gevallen zal Google je website straffen. Je krijgt geen penalty en wordt niet achteruit geschoven in de zoekresultaten voor je volledige website. Wat er wel zal gebeuren is dat je website niet zal verschijnen voor een zoekwoord gerelateerd aan die gekopieerde pagina. Google zal enkel de originele bron tonen en laat de kopieën achterwege.
Als je zelf meerdere websites hebt met dezelfde inhoud, bijvoorbeeld jouwdomein.be en jouwdomein.nl met ongeveer dezelfde pagina’s, dan moet je je daarover geen zorgen maken. Google zal slechts 1 van de 2 websites tonen. Normaal de .be in België en de .nl in Nederland, al is dat geen garantie. Hier is trouwens ook een technische oplossing mogelijk om Google duidelijk te maken wat je waar wil tonen, die ik hier bewust buiten beschouwing laat.
Wat je wel moet vermijden is om op je eigen websites heel veel kopieën van een bepaalde pagina te nemen en telkens enkele keywords aan te passen. Dat zal Google wel door hebben en je zal niet verschijnen voor deze woorden, met mogelijk een algemene straf voor de volledige website. Sterk af te raden dus!
Technisch
Om af te sluiten toch nog enkele technische basisprincipes. Je zal hier waarschijnlijk zelf weinig controle over hebben, maar het is belangrijk om te weten dat deze zaken wel goed moeten zitten. Je kan dit steeds opnemen met je website-verantwoordelijk die dit kan bekijken voor jou.
Eerst en vooral is de laadsnelheid van de website heel belangrijk om hoog te scoren in Google. De reden hiervoor is heel eenvoudig: mensen surfen niet graag op trage websites. Ik kan me voorstellen dat dat voor jou niet anders is. Als je op een Google resultaat klikt en na 3 seconden zie je nog steeds een witte pagina, dan is de kans groot dat je op de back-toets klikt en het volgende interessante resultaat zoekt.
Je kan de laadsnelheid testen met verschillende tools, onder andere deze van Google: https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/
Ze geven hier ook advies over wat je webmaster kan aanpassen om de snelheid te verbeteren.
De tijd van “mijn website moet responsief zijn” of “de website moet ook mobiel bereikbaar zijn” ligt al een tijdje achter ons. Het is al enkele jaren geleden dat het kantelpunt werd bereikt waar meer dan 50% van de zoekopdrachten in Google via mobiele toestellen kwam. Google houdt hier ook rekening mee voor het beoordelen van websites. Ze hebben nu een “mobile first policy”. Ze bekijken eerst de mobiele versie van de website om te bepalen of die goed is of niet. Wil je goed scoren in de zoekresultaten, ook voor laptops of desktops, dan zal je een website nodig hebben die ook eenvoudig te gebruiken is op smartphones. Je wil 50% van je potentiële bezoekers toch ook geen slechte ervaring geven?
Tot slot is er HTTPS, ofte de “beveiligde verbinding”. Enkele jaren geleden besliste Google al dat websites die gebruik maakten van HTTPS beter en veiliger waren en kregen die de voorkeur. Intussen is dit de standaard geworden en worden websites die nog niet via HTTPS werken benadeeld. Hoe kan je zien of dat in orde is voor jou? Eenvoudig, surf naar je website en kijk wat er in de adresbalk van je browser staat. Als je bijvoorbeeld Google Chrome gebruikt zal je zien dat er “not secure” staat naast je website als die nog niet via HTTPS gaat. Zorg dan zeker dat je webmaster dit in orde maakt en er ook voor zorgt dat alle bezoekers automatisch naar de HTTPS-variant worden doorgestuurd.
Tot slot
Hopelijk heb je wat interessante inzichten gekregen om zelf snel aan de slag te gaan met je SEO strategie. Wil je hier hulp bij, aarzel dan niet om contact op nemen voor een vrijblijvend gesprek. We komen steeds langs als consultants, niet als verkopers. We luisteren naar je noden en proberen bij het eerste gesprek al probleemoplossend te denken.