Facebook helpt je het effect van online ads op offline verkoop meten
Stel: je hebt een bedrijf zonder online opbrengsten, maar je wil online adverteren. Hoe meet je dan je opbrengsten uit deze online advertenties? Enter de feature Facebook store visits.
Met store visits kan je tot op winkelniveau nagaan welke bezoekers een offline winkelbezoek deden na het zien van een advertentie. Je kan de data hiervan in Facebook Insights bekijken. Zo kunnen winkels/bedrijven hun campagnes direct aanpassen aan het offline gedrag van de consument. Komen er na het zien van de advertentie meer mensen in het Gentse filiaal dan in Antwerpen, dan kan er besloten worden om de focus naar deze regio te verplaatsen.
De informatie haalt Facebook natuurlijk uit de GPS tracker van je smartphone. De locatievoorzieningen op de smartphone moeten dus ingeschakeld zijn voordat Facebook deze data kan meten. Als consumenten deze instelling hebben ingeschakeld, kunnen er bovendien lokale advertenties getoond worden aan mensen die zich in de nabijheid van een bepaalde winkel bevinden.
Facebook store visits wordt in de komende maanden uitgerold naar alle andere Facebook adverteerders, dus je kan er binnenkort zelf mee aan de slag. Aangezien consumenten steeds meer tijd doorbrengen op hun smartphone, wordt het heel interessant om de cross-device resultaten zowel online, als offline te kunnen meten en bijsturen.