Landingspagina’s: wat zijn dat?
Heel vaak adviseren wij klanten om landingspagina’s op te zetten voor hun website. Landingspagina’s laten toe je bezoekers heel gericht aan te spreken en zijn dan ook een essentieel onderdeel van een uitgekiende online marketingstrategie. Maar wat zijn dat nu precies, landingspagina’s? En waarom zijn ze zo belangrijk?
Landingspagina’s zijn pagina’s waar je bezoekers op terechtkomen (‘landen’) nadat ze via een ander kanaal doorgeklikt hebben naar je website. De bezoekers komen op deze pagina’s terecht nadat ze bijvoorbeeld op een van jouw zoekadvertenties hebben geklikt. Landingspagina’s zijn dus niet zomaar te vinden in de navigatie van je website.
Zijn de pagina’s op mijn website dan niet voldoende?
Soms wel, soms niet. Zo kan je bijvoorbeeld je zoekadvertentie ook laten doorlinken naar je homepage. Dit wordt vaak gedaan wanneer geadverteerd wordt op de merknaam. Maar als de bezoeker specifieke zoekwoorden gebruikt, is de kans groot dat de informatie op jouw homepage niet voldoende aansluit bij deze zoekopdracht en zal je bezoeker niet meteen de informatie vinden waar hij of zij naar op zoek is.
Enter, de landingspagina!
Een landingspagina heeft als doel de bezoeker onmiddellijk een antwoord te geven op zijn of haar vragen. Dit doe je door rond bepaalde, voor jou belangrijke, zoekwoorden pagina’s te schrijven waardoor de bezoeker meteen de nodige informatie te zien krijgt. Dit vergroot de kans dat de bezoeker (langer) op jouw website blijft en de actie uitvoert die jij voor ogen hebt.
Belangrijk voor het uitvoeren van deze gewenste actie is het toevoegen van een duidelijke Call To Action op deze pagina’s. Je wil namelijk niet dat de bezoeker jouw pagina leest en dan meteen je website terug verlaat.
Om verwarring te vermijden, gebruik je best slechts één Call To Action die een prominente plaats inneemt op de pagina. Meerdere Call To Actions kunnen er namelijk voor zorgen dat de bezoeker afgeleid is en niet goed weet wat er nu precies van hem verwacht wordt. De kans is dan ook groot dat de bezoeker zal afhaken. Hou het dus zo duidelijk en eenvoudig mogelijk!
Nog voordelen?
Jazeker! Landingspagina’s zijn niet alleen belangrijk voor je bezoekers, ook Google AdWords hecht veel waarde aan dit soort pagina’s. Hoe beter je landingspagina’s aansluiten op de zoekwoorden uit je campagnes, hoe beter de kwaliteitsscores zullen zijn die Google AdWords aan jouw campagnes toekent. Hierdoor komen je advertenties op betere posities terecht, dalen je advertentiekosten en krijg je een streepje voor op de concurrentie.
Bovendien kunnen dergelijke pagina’s, als je voldoende rekening houdt met de belangrijkste SEO tips, je ook helpen beter te scoren in de gratis zoekresultaten van Google. Alleen maar wins dus!
Help!
Twijfel je nog over de voordelen van landingspagina’s voor jouw online marketingcampagnes of heb je hulp nodig bij het schrijven ervan?
Neem vrijblijvend contact met ons op. Wij helpen je graag verder!