Nu al scoren: dit zijn de 5 digitale marketing trends in 2017
Voor fans van het betere koffiedik kijken, tuurden we urenlang in onze glazen bol en stelden we een overzicht samen van de digitale marketing trends van 2017. Heel wat knappe koppen maken lijstjes van wat ons als marketeers te wachten staat. Uit hun slimme schrijfsels haalden wij de 5 trends die wij het belangrijkst vinden en leggen uit hoe je er zelf mee aan de slag kan gaan.
-
Het mag allemaal wel wat persoonlijker.
De hoeveelheid informatie die we dagelijks op ons afgevuurd krijgen, blijft alsmaar toenemen. Nieuws, grappige video’s, social media updates en mails eten we als zoete koek. Op alle kanalen worden we dan ook nog eens overladen met advertenties en commerciële boodschappen.
Niet verbazend dat we er onze buik vol van hebben, toch? We lusten de eenheidsworst niet meer. Wil je als merk opvallen, dan moet je je doelpubliek persoonlijk aanspreken.
Meer dan ooit zijn mensen op zoek naar boodschappen op maat, naar merken waar ze zich mee kunnen identificeren. Persoonlijke boodschappen maken het voor je doelgroep makkelijker om een band op te bouwen met je merk.
Mensen dertig keer per dag ‘vlaskaas’ in de oren krijsen op de radio maakt je merk wel even top of mind, maar dat blijft niet duren.
⭆ Personaliseer je content en zorg er voor dat die relevant is. Zo bereik je mensen die willen luisteren naar wat je te zeggen hebt. Breng de verschillende touchpoints tussen je doelpubliek en je merk in kaart en maak die ervaringen zo persoonlijk mogelijk. Dat kan je bijvoorbeeld makkelijk toepassen op het checkout proces in je webshop of door met klanten die een recensie schrijven in gesprek te gaan.
-
Live in 3, 2, 1!
Dat video en marketing hand in hand gaan, hadden we de afgelopen jaren al begrepen. Als je weet dat YouTube wereldwijd een miljard gebruikers heeft, dan is de populariteit van video bij marketeers niet verbazend.
Maar de video’s die we vandaag zien zijn nog te vaak gestoeld op het principe van de viral video. Het gebeurt nog te weinig dat merken dit medium gebruiken als essentieel onderdeel van hun contentstrategie en op geregelde tijdstippen relevante informatie in de kijker zetten.
De technologie vandaag laat ons meer dan ooit toe om vernieuwende video’s te maken. Denk maar aan video’s waarin je de producten die je ziet kan kopen of in 360° alles van dichtbij kan bekijken. Met dergelijke content maak je van video een belevenis.
Ook live video is daar een voorbeeld van. In april kondigde Mark Zuckerberg de komst van Facebook Live aan. Hier en daar zien we al voorzichtige voorbeelden van wat je met live video allemaal kan doen.
En in ieder trends-lijstje dit najaar wordt voorspeld dat live video huge gaat worden in 2017. We zijn benieuwd!
⭆ Experimenteer met verschillende soorten video’s en maak ze onderdeel van je contentstrategie. Beelden, en zeker bewegende beelden, geven sneller emotie weer dan woorden in een newsfeed. Probeer live video uit. Je hebt geen duur productiehuis nodig om een leuke video te maken.
-
Van mobile-friendly naar mobile-first
Jaren geleden maakte Google ons al duidelijk dat een mobielvriendelijke website een must is. En met de aankondiging van een mobile-first indexering gaan ze binnenkort nog een stapje verder.
Met die nieuwe indexering zal Google de mobiele versie van je website gebruiken om de pagina’s van je site te rangschikken in de zoekresultaten.
Een logische switch voor de populairste zoekmachine, want volgens Google’s eigen data wordt er in heel wat landen al meer op mobiele toestellen gezocht dan op desktops.
En dat is helemaal niet verbazend als je weet dat een gemiddeld Brits gezin 7.4 toestellen bezit waar ze mee kunnen surfen. Wie eerst via desktop zoekt, surft vijf minuten later mobiel. SmartInsights zegt het mooi:
“Marketers need to stop thinking of ‘mobile users’ and ‘desktop users’ as different people. Because they’re not. (…) The distinction is entirely artificial.”
Volgens sommigen komt na mobile-first dan mobile-only. Of het zo’n vaart zal lopen, valt af te wachten. Maar het belang van een naadloze mobiele ervaring valt niet meer te ontkennen.
⭆ Maak in 2017 werk van het optimaliseren van je mobiele website en die klaar te stomen voor de mobile-first index. Nog geen responsive website? Dan is het vijf voor twaalf en moet het ontwikkelen van een mobile-friendly site in 2017 prioriteit krijgen.
-
Virtual reality is geen sci-fi meer
Het ongeziene succes van Pokémon Go is voor velen de grote doorbraak van AR of Augmented Reality bij het brede publiek. Met meer dan 720.000 downloads op piekdagen brak het nostalgische spelletje records en werd het de meest gedownloade app in de eerste maand na zijn lancering.
Hoewel AR en ook VR (Virtual Reality) verre van nieuw zijn, gaat er vooral de laatste jaren veel aandacht naartoe. Maar is VR niet vooral in trek bij gamers? Wat hebben AR en VR te maken met marketing?
De kracht van VR zit ‘m in de beleving. Met een VR-bril op kom je middenin de actie terecht, je wordt ondergedompeld. Niet verbazend dat marketeers graag early adopters zijn. VR is een ervaring op maat, de consument kan horen, zien en ‘voelen’ hoe je product werkt.
In 2016 zagen we al mooie voorbeelden van hoe je met VR aan de slag kan gaan. Velen voorspellen dan ook dat merken ook volgend jaar verder experimenteren en dat het gebruik van VR in marketing campagnes zo ingeburgerd geraakt.
⭆ VR is zeker geen goedkope technologie. Heb je geen grote budgetten voor dergelijke experimenten, laat de hype dan even aan je voorbij gaan. Slecht uitgevoerde VR kan de kijker immers spuugmisselijk maken. En net als bij een goedkope, slecht geproduceerde tv-reclame, zal een negatieve VR-ervaring je niet snel vergeven worden.
-
Moet er nog wat content zijn?
Content marketing is al jaren een bekend begrip. Heel wat bedrijven zijn er ook al mee aan de slag gegaan. Uit een bevraging van SmartInsights bij marketeers blijkt ook dat content marketing voor hen de meest succesvolle tactiek van 2017 wordt.
Marketeers geloven er alvast in, maar voor veel bedrijven gaat het niet verder dan sporadisch wat bloggen op de bedrijfsblog. Een echte content marketing strategie ontbreekt heel vaak.
Als content marketing echt zo belangrijk is, dan valt er ook veel te winnen met een doordachte strategie. Met de juiste insteek kan je je onderscheiden van de concurrentie en je doelpubliek overtuigen.
Een artikel van Forbes legt mooi uit hoe webinars, whitepapers, case studies en andere vormen van content een belangrijke rol spelen bij het nemen van beslissingen. Jouw content kan je doelpubliek helpen en begeleiden bij dat beslissingsproces.
⭆ Breng de ‘customer journey’ of het beslissingsproces van je doelgroep in kaart. Ga dan na hoe jouw content dat proces kan beïnvloeden, hoe je je doelgroep kan ‘klaarstomen’ voor jouw product of service. Content gaat verder dan enkel tekst. Denk na over het inzetten van visuals, video en interactieve content zoals een quiz.