Quiso Case Study
Hoe de omzet x6 ging in de eerste 12 maanden van de samenwerking

De uitdaging en startsituatie
Quiso biedt kant-en-klare diepvriesmaaltijden aan die ze vriesvers aan huis leveren via een gekoelde koerierdienst. Ze staan voor gemak en gezonde maaltijden met een zeer ruim assortiment. Het gaat hier om een zeer concurrentiële markt met bekende spelers als Factor Meals (van Hello Fresh).
Toen Quiso ons contacteerde liep het op marketingvlak niet goed. De advertentiecampagnes waren stevig verlieslatend, bezoekers die op de site kwamen vulden gretig hun mandjes, maar gingen niet langs de kassa, de remarketingcampagnes waren verkeerd ingesteld en pogingen om mensen via een gratis maaltijd nadien aan boord te halen als klant, faalden.
De Roadmap, om sterk uit de startblokken te schieten
Voor Quiso startten we eerst met een roadmap, een strategische denkoefening waarbij we de uitdagingen in kaart brengen en na een diepe analyse zowel tactische als strategische oplossingen voorstellen. We weten uit ervaring bij andere klanten dat zo’n roadmap sneller voor goede resultaten zorgt achteraf, wat bij Quiso ook zou blijken.
Een nieuwe marketingfunnel

We startten meteen met een see-think-do funnel uit te bouwen. In een eerste fase creërden we awareness, om mensen dan in een tweede fase nog extra te motiveren en in een derde fase tot een eerste aankoop te verleiden. Voor sommige mensen ging dit snel, bij andere waren meerdere touchpoints nodig. Maar we merkten méteen een beter resultaat.
Ook dit werd natuurlijk strategisch aangepakt. Zo gebruikten we een mix van leuke video-advertenties en foto’s van de maaltijden op Meta, maar evengoed educatieve advertenties die het concept en de voordelen van vriesverse maaltijden uitlegden. In de DO-fase werden mensen overtuigd om tot hun eerste aankoop over te gaan.
De boodschappen en beelden werden meer in lijn gebracht met het gevoel dat het merk wou uitstralen. Ook de instellingen, zoals de doelgroepselectie en kiezen wie welke ads wanneer te zien krijgt, waren natuurlijk cruciaal.
Bij Google Ads gebruikten we een mix van advertenties en zetten we vooral goed in op Pmax advertenties, die ideaal zijn voor het product van Quiso. De vorige campagnes waren sterk verlieslatend.
Door enkel alles op vlak van advertenties aan te pakken en grondig te wijzigen volgens onze filosofie, kregen we voor de eerste keer een positieve return on adspend. We zagen ook de eerste duidelijke omzetgroei van ongeveer 100%. En dat was nog maar het begin.
Ook de site moest anders

Tijdens de analyse die we voor de roadmap maakten werd het al snel duidelijk dat de user experience op de website verre van optimaal was. Ook het bestelproces kon veel beter. We maakten wireframes aan van hoe wij het zagen (wat bijna volledig anders was dan wat er tot nu toe gedaan werd). Quiso volgde ons hierin volledig en begon aan de bouw van de nieuwe website.
We wouden vooral twee veranderingen bij de bezoekers zien: minder mandjes vullen die dan gewoon achtergelaten werden. Meer mensen aansporen om geen eenmalige aankoop te doen, maar meteen een abonnement te nemen. Als die mensen voldoende lang aan boord blijven, zou dat natuurlijk zeer goed zijn voor de omzet van Quiso.

Het moment waarop de nieuwe site live ging, is nog altijd heel duidelijk te zien in het overzicht van de omzet en resultaten. Ons opzet werkte. Bezoekers engageerden zich meer en mensen die hun mandje vulden, gingen ook veel sneller tot een daadwerkelijke aankoop over. En van die kopers nam plotseling een veelvoud ook meteen een abonnement. Bij de eerste aankoop al.
Dit was opnieuw het bewijs dat de flow die we mensen op een website laten volgen, wat we van hen vragen, wat we hen vertellen en hoe duidelijk we dat allemaal doen, van cruciaal belang is. Hier zijn we bij Websauce, al zeggen we het zelf, echt goed in.
Benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen?
Tijdens een eerste, vrijblijvend gesprek leren we wat je wil bereiken om tevreden te zijn over de samenwerking met ons. We leggen uit hoe we te werk gaan en hoe we jou specifiek kunnen helpen. Zo voelen we beide aan of er een match is tussen jouw verwachtingen en onze diensten. We komen trouwens langs als consultants, niet als verkopers. Zelfs in dat eerste, vrijblijvende gesprek gaan we inhoudelijk te werk en proberen we waarde te geven.
Optimaliseren en groeien
Toen we zowel op advertentievlak als op de website de winnende mix gevonden hadden, was het tijd om te optimaliseren en dan op te schalen. De regio’s werden uitgebreid en omdat onze strategie zo goed zat, kon je op voorhand bijna met zekerheid weten hoe het in een nieuwe regio zou verlopen.
Conclusie
Bij goede online marketing tellen meerdere puzzelstukjes die allemaal op de juiste plaats moeten liggen.
Fantastische advertenties die mensen naar een te onduidelijke site sturen, werken niet. Een fantastische website waar we de verkeerde doelgroep naar zenden, ook niet.
Vandaar dat we steeds voor een strategische aanpak gaan en niet over één nacht ijs gaan.
We zijn benieuwd welke nieuwe hoogtes we de komende maanden nog kunnen bereiken samen met Quiso.