Durabrik case study

Durabrik Case Study

De Camino Group, een grote bouwgroep met bekende merken als Durabrik, Victor renoveert en Ecopuur, is al heel lang klant bij Websauce. In deze inspirerende case-study leer je wat we voor Durabrik doen.

De uitdaging en startsituatie

We begonnen in 2012 met standaard advertentiecampagnes voor Durabrik. Het doel was om zoveel mogelijk mensen die interesse in een nieuwbouwwoning hadden aan te spreken én te overtuigen om contact op te nemen.

Dat lukte, en voor een mooie cost per lead. Maar toch wilden we meer. Dus ongeveer 10 jaar geleden begonnen we naast de advertentiecampagnes hard te sleutelen aan de SEO, hielpen we het salesteam dat tot dan toe losse e-mails naar leads stuurde door marketing automation op te zetten en begonnen we aan A/B tests om de conversies op de website nog te verhogen. Of dat vruchten afwierp ontdek je in wat volgt.

SEO - met teksten die 10 jaar later nog steeds renderen

Het is natuurlijk de droom van ieder bedrijf: organische bezoekers op je website krijgen (lees: waar je niet voor betaalt) die dan ook nog eens interesse hebben in wat je aanbiedt.

Bij Websauce doen we niet aan SEO via linkbuilding op allerhande verdachte websites en blijven we dus met andere woorden ver weg van technieken die er voor kunnen zorgen dat je plots van pagina 1 naar pagina 51 verdwijnt bij Google. We hebben het al zien gebeuren bij bedrijven die wél buiten de lijntjes kleuren.

Neen. Wij gaan voor een strategische SEO-aanpak waar je vele jaren de vruchten van kan plukken.

Dus voor Durabrik betekende dat concreet dat we goed nadachten over waar de doelgroep van wakker ligt. Waar zitten mensen die een nieuwe woning wensen mee in? En wat gaan zij zoal zoeken op het internet?

Op basis daarvan hebben we een reeks educatieve artikels geschreven die na enkele maanden al voor organisch verkeer begonnen te zorgen. Niet alles was een succes, maar enkele van die pagina’s zijn tot op vandaag, 10 jaar later, nog steeds de belangrijkste landingspagina’s voor organisch verkeer. Op de homepagina na natuurlijk.

Maar daar stopt het niet. Het is belangrijk om de mensen die op die pagina’s landen bij de hand te nemen en ze niet meteen weer te verliezen eens ze het antwoord op hun vraag gevonden hebben.

Dat is waar marketing automation zijn intrede maakt.

Marketing automation voor automatische opvolging

Marketing automation en e-mailautomation zijn cruciaal om je leads op een optimale en automatische wijze warm te maken tot klant.

Voor wij aan de slag gingen stuurden Durabrik verkopers enkel manuele e-mails naar hun prospecten over de status van de projecten. Manueel dus. Waardoor sommigen het ook gewoon niet deden. Dat konden we natuurlijk optimaliseren. En we wouden ook veel meer geïnteresseerde mensen op de e-maillijsten krijgen. Een “schrijf je in op de nieuwsbrief” formulier volstaat daarvoor niet.

We begonnen met op belangrijke landingspagina’s content downloads aan te bieden. Denk hier bijvoorbeeld aan een PDF met voor de doelgroep relevante informatie in. Mensen geven dan hun e-mailadres en krijgen in ruil de PDF en andere interessante mails.

Die mails passen we ook aan hun interesses aan. Als we bijvoorbeeld zien dat mensen bij een bepaald onderwerp de links in de mail aanklikten, dan weten we dat we hen meer mails over dat onderwerp kunnen sturen. Dat is belangrijk want elk relevant contactmoment houdt Durabrik top of mind én geeft waarde aan de lezer.

Hierdoor hadden we bij mails die vele maanden na de inschrijving verzonden werden, nog steeds open rates van 50% en click rates van 6%. Het bleef duidelijk relevant voor een grote groep.

En wat bleek? Die contentdownloads zorgden ook voor echte contactaanvragen waarbij mensen dus interesse hebben in een bouwproject en een verkoper toegewezen krijgen die alles vanaf dan overneemt. Dankzij marketing automation kan je die organische bezoekers opvolgen en hen helpen om de volgende stap te zetten.

En dan nog stopt de automation natuurlijk niet. Ook het salesproces kan je perfect optimaliseren binnen een online tool zoals activecampaign, wat wij voor meerdere klanten én voor e-mail automation en als sales CRM gebruiken.

E-mails verzamelen en mensen motiveren om contact op te nemen is belangrijk. En om die conversies tot het contactmoment zo hoog mogelijk te maken doen we voor Durabrik regelmatig strategische A/B tests.

A/B testing, 33% meer conversies

Bij een A/B test ga je simpelweg een bepaalde hypothese testen met als doel bijvoorbeeld meer contactaanvragen te krijgen. Die hypothese is meestal een strategische aanpassing op de website. We hebben daar bij Websauce veel ervaring mee omdat we hier enorme fan van zijn. Vooral omdat kleine aanpassingen soms héél grote gevolgen hebben.

Bij Durabrik hebben we zo bijvoorbeeld door één zin toe te voegen aan de projectpagina’s een stijging van 33% van het aantal contactopnames bekomen. 33% meer mensen vulden een contactformulier in, in vergelijking met dezelfde pagina zonder die zin. Eén zin!

Maar natuurlijk niet zomaar een zin. Wij denken daar ook echt strategisch over na en passen belangrijke consumentenpsychologie toe. Dat doen we overal, van de advertentieteksten tot de landingspagina’s en de e-mails die we naar mensen sturen.

Samenwerken als team

Waar we bij Durabrik persoonlijk ook heel grote fan van zijn, is onze samenwerking met het team. We hebben het gevoel dat de marketingverantwoordelijke echt een collega van ons is. En wij van haar. Wat ook betekent dat we heel nauw samenwerken en haar zoveel mogelijk proberen te ontzorgen.

Dat doen we door mee te denken (ook out of the box), altijd beschikbaar te zijn, samen te werken met andere partijen waar Durabrik mee samenwerkt en hen indien nodig ook zelf aan te sturen wanneer dat efficiënter blijkt.

Ben je benieuwd naar wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen? Contacteer ons dan voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.