Een doordachte aanpak van je online marketing

Hoe zorg je ervoor dat je advertenties een schot in de roos zijn?

De return on investment van je advertenties is natuurlijk essentieel. Waar behaal je het hoogste rendement? Is dat op Facebook of Instagram? Via Google Ads? Of adverteer je beter op LinkedIn?

Bij Websauce beheerden we de laatste jaren vele miljoenen euro’s aan advertentiebudgetten, verdeeld over verschillende kanalen. Waar je best adverteert hangt van verschillende factoren af en daar wordt vooraf goed over nagedacht.

Vooraleer we met een klant samenwerken of bij een bestaande klant nieuwe dingen lanceren, zitten we steeds rond de tafel. Naar wat voor resultaten zijn we op zoek? Zijn dat aankopen, contactaanvragen, demo-aanvragen of iets anders? Wie is de ideale klant voor je bedrijf? Waar is de doelgroep online best te bereiken? Zijn ze actief op zoek naar een oplossing voor een probleem OF moeten we hen eerst op een probleem wijzen? Waar liggen potentiële klanten van wakker? Naar welk gevoel zijn ze op zoek? Hoe maken we hen best warm voor je aanbod? Wat zijn de USP’s van je product of dienst? Door wat haken mensen af? Enzovoort.

Dat is een kleine greep uit de vragen waar we antwoorden op zoeken. Op basis van die antwoorden bouwen we dan de strategisch doordachte marketingfunnel.

Welke boodschappen tonen we eerst aan potentiële klanten? Naar welke landingspagina’s sturen we hen en welke converterende copy plaatsen we daar? Hoe helpen we hen om tot de conversie over te gaan (zoals een contactaanvraag)? Waar tonen we hen andere boodschappen (vooral indien ze nog niet meteen converteren, wat voor de meeste mensen het geval is). Schakelen we e-mail marketing in en met welke boodschappen doen we dat?

Zoals je ziet bestaat de ideale online mix meestal uit een synergie tussen verschillende advertentiekanalen.

In het algemeen hanteren we de onderstaande principes. Maar dat is voor iedere klant anders, vandaar dat we met jou rond de tafel zitten vooraleer we ons plan van aanpak bepalen. Dat doen we trouwens eerst volledig vrijblijvend tijdens een eerste gesprek.

Kort samengevat:

  • We schakelen Google advertenties in. We maken gebruik van traditionele search ads (gericht op actieve zoekers), maar ook van "Google AI" campagnes zoals demand gen. Zo leert een brede doelgroep jou kennen. Het rendement van de campagnes hangt onder andere af van hoe goed we alles instellen bij Google én natuurlijk van de website. Ook op dat vlak geven we onze klanten veel advies en sturen we bij waar nodig.
  • Meta advertenties (Facebook en Instagram) zijn ideaal om mensen warm te maken voor je aanbod. Dat doen we visueel via doordachte beelden. De copy moet ook meteen de aandacht van je doelgroep vastgrijpen. De landingspagina speelt een even belangrijke rol. Via Meta kan je voor een heel lage kost een groot bereik hebben. Toch moet alles strategisch op elkaar afgestemd worden om dit winstgevend te maken.
  • LinkedIn is echt een kanaal apart. De kost per klik ligt hier traditioneel erg hoog, al kan je wel heel gericht kiezen aan wie je de advertenties toont. We schakelen LinkedIn vooral voor B2B campagnes in waarbij de doelgroep een goed afgelijnd professioneel profiel heeft.
  • TikTok is voor sommige jongere doelgroepen ook een ideale zet. Dit gebruiken we bijvoorbeeld met succes om studenten aan te trekken voor een hogeschool.

Benieuwd hoe we dit voor jou zouden aanpakken?

Tijdens een eerste, vrijblijvend gesprek leren we wat je wil bereiken om tevreden te zijn over de samenwerking met ons. We komen langs als consultants, niet als verkopers, waardoor we het beste kunnen aanvoelen wat je echt nodig hebt. Je krijgt méteen tijdens het eerste gesprek al eerste tips en inzichten.

Enkele van onze online advertising projecten

Een kleine greep uit de vele bedrijven waar we de afgelopen jaren de online advertising voor verzorgden: