Marketing Automation
Marketing Automation zorgt er voor dat leads die in contact kwamen met je merk op automatische wijze opgewarmd worden tot klant. Hiervoor wordt een mix van e-mail marketing, advertising en automatische gedragsanalyse gebruikt. Met slimme e-mails en retargeting bereiken we onze doelgroep met de juiste content op het juiste moment.
Het zijn gouden tijden voor marketers dankzij Marketing Automation. Denk aan een persoon die een bepaalde dienst bekeek op een website.
Enkele dagen erna krijgt die persoon op Facebook een advertentie te zien over een onderwerp dat gerelateerd is aan die dienst. Ze komen op een landingspagina die speciaal voor dat aanbod gemaakt is en worden warm gemaakt om hun e-mailadres achter te laten in ruil voor extra content die hen aanbelangt.
Eens ze dat gedaan hebben krijgen ze gerichte e-mails. Die e-mails kunnen ook andere diensten voorstellen. Merken we, op basis van welke links ze aanklikken, dat ze interesse hebben in een andere dienst, dan kunnen we daar nuttige informatie over sturen. Dit alles verloopt volledig automatisch.
Dit is een voorbeeld van Marketing Automation in actie, een systeem waar een marketer twintig jaar geleden enkel van kon dromen.
Het grote verschil met vroeger is dat de marketing boodschap zeer gericht is en bijna zo persoonlijk aanvoelt als een live gesprek. Op basis van het gedrag bepalen we waar de prospect interesse in heeft. Zo krijgt de bezoeker en prospect meer en meer het gevoel dat je hem of haar goed begrijpt.
We hebben ervaring met heel wat e-mail en marketing automation tools
Onze Diensten
Voor Marketing Automation schakelen we een mix van deze diensten in:
Display Advertising
Search Advertising
Retargeting
E-mail Automation
Content Marketing
Usability
Enkele van onze marketing automation projecten
Dit zijn enkele klanten waarvoor we Marketing Automation hebben opgezet:
Je voelt al snel aan dat de correcte Marketing Automation aanpak voor jouw bedrijf uniek is
Laten we even samenzitten. Dan bepalen we hoe we, in functie van jouw specifieke noden en budget, Marketing Automation zo optimaal mogelijk kunnen inzetten. We komen langs als consultants, niet als verkopers, waardoor we het beste kunnen aanvoelen wat je echt nodig hebt.
Marketing Automation en Customer Experience
We kunnen er niet omheen dat Marketing tegenwoordig om “customer experience" draait. We proberen bezoekers en klanten te voeden met informatie die hen een meerwaarde biedt.
Het is tijdens het hele traject de bedoeling dat de boodschappen die we voorschotelen geïnteresseerden helpen om de stap te zetten van bezoeker, naar lead, naar klant en dan naar tevreden klant. Dit alles doen we op automatisch wijze.
Zonder goede strategie, geen goede marketing automation
Om Marketing Automation correct aan te pakken is er een goed doordachte strategie nodig. Het heeft geen zin om bezoekers doorheen een marketing machine te laten gaan die niet goed in elkaar zit.
Marketing Automation gaat ook veel verder dan het automatiseren van e-mails en dergelijke. Bezoekers moeten nog altijd aangetrokken worden. Dat kan via advertenties of inbound marketing.
Bij een eerste bezoek op de site zitten ze in de “awareness" fase. Ze weten dat ze een probleem willen oplossen of nood hebben aan een bepaald product of dienst. Mogelijk zijn ze nog niet klaar om tot een aankoop over te gaan.
Vroeger, in het oude systeem zonder Marketing Automation, was je de bezoeker dan kwijt. De site werd verlaten, om nooit meer gevonden te worden.
Tegenwoordig zetten we Marketing Automation in door bijvoorbeeld via retargeting de bezoeker te overtuigen opnieuw een bezoekje aan de website te brengen. Dat kan op een storende manier, of op een leuke manier die meerwaarde biedt (dit is vanzelfsprekend de optie die wij toepassen).
Eens de bezoeker weer op de website komt proberen we een conversie te behalen. Dat kan het invullen van een contactformulier zijn, of het achterlaten van het e-mailadres in ruil voor een PDF-download.
Hebben we het e-mailadres? Dan gaat de Marketing Automation motor verder aan het werk. We sturen zeer gerichte e-mails die specifiek bedoeld zijn voor het onderwerp waar de bezoeker interesse in leek te hebben. We gaan ook na hoe ze met de e-mails omgaan. Welke mails worden niet geopend en moeten met een ander onderwerp nogmaals verzonden worden? Welke e-mails worden aangeklikt? Misschien kunnen we dan extra informatie sturen over dat bewuste onderwerp? Welke personen zijn heel actief en klikken de mails regelmatig aan, bezoeken de site enzovoort? Dan kan het systeem een verkoper verwittigen om die mensen persoonlijk te benaderen enzovoort. Zo maken we hen verder warm, waardoor we de kans groter maken dat ze, eens ze klaar zijn voor de aankoop, voor jouw bedrijf kiezen. Jij hebt hen immers bijgestaan tijdens het gehele proces.
Het mag duidelijk zijn dat de customer experience hier centraal staat. Het hele Marketing Automation proces moet meerwaarde bieden aan de bezoeker en mag niet als storend ervaren worden. Het leuke is dat we opnieuw op basis van gedrag kunnen zien waar we moeten bijsturen. Marketing Automation moet inderdaad goed opgevolgd worden.
Eens het goed opgesteld is, kan Marketing Automation ervoor zorgen dat bezoekers voor hun aankoop een goed gevoel krijgen bij jouw bedrijf en jou als autoriteit in de markt zien omdat je hen vooraf al veel meerwaarde bood.
Wil je weten hoe we dit alles voor jouw bedrijf kunnen toepassen? Neem contact op, dan zitten we samen om alles vrijblijvend te bespreken.