Eenvoudig de conversie verhogen op je website
En…Wat nu?
Bij Websauce zijn we verlekkerd op het verhogen van de conversies van een website. Hoewel daar een hele strategie en zelfs een hele wetenschap achter schuil gaat, bekijken we in dit artikel één van de aspecten waar je best rekening mee houdt: geef aan gemotiveerde bezoekers aan wat je van hen verwacht of wat de volgende stap is.
Dat lijkt erg logisch, elke site heeft meerdere Call To Actions. Maar staan die wel op de juiste plaats?
Laat aan bezoekers weten wat je van hen verwacht
Denk bijvoorbeeld aan een lang artikel op een blog, waar onderaan geen Call To Action staat. Wie een lang artikel volledig doorleest is erg geïnteresseerd en gemotiveerd. Wanneer je die bezoeker dan aan zijn of haar lot overlaat onderaan de pagina, dan is dat een gemiste kans. Plaats hier altijd een Call To Action. Dat kan in de vorm van een button of gewoon in de tekst (zoals we hier zo meteen zullen doen). Geef een optie om een trial te starten, om contact op te nemen, of om naar de pagina met meer informatie over het product of de dienst zelf te gaan. Allemaal mogelijkheden die je bezoeker helpt en zo uiteindelijk ook jouw business.
Activeer je bezoeker ook na een succesvolle actie
Een ander voorbeeld is de zogenaamde ‘bedankt’ pagina na het invullen van een formulier. Dit kan een contact, nieuwsbrief, download, … zijn. Een bezoeker die zijn of haar gegevens achterlaat heeft veel interesse. Wat wil je dat die bezoeker doet op de bedankt pagina?
“We hebben uw vraag goed ontvangen en zullen spoedig antwoorden” of “dank u voor uw inschrijving” zijn klassieke voorbeelden. Maar hiervan: “We hebben uw vraag goed ontvangen en zullen spoedig antwoorden. Bekijk in tussentijd onderstaand filmpje over …”
Vooral ook wanneer iemand een grote stap gezet heeft, zoals het starten van een trial, moeten we heel voorzichtig met de bezoeker omspringen.
Hou de aandacht vast
In het artikel over 5 seconden aandacht gaven we al aan hoe moeilijk het tegenwoordig is om de aandacht van iemand vast te krijgen. Als je hem dan hebt, dan zou het zonde zijn om die aandacht te laten vervliegen.
Laten we even bij een trial stilstaan. Iemand die een trial start en op de bedankt pagina terecht komt, die gaat mogelijk nooit meer zo’n hoge interesse tonen als op dat moment.
Doorbreek die interesse niet door een “we hebben je een mail gestuurd met een activatielink”. De bezoeker is uit de flow en het vraagt ‘veel’ inspanning. Maak het de bezoeker zo makkelijk mogelijk.
Bij een trial geef je best stap voor stap instructies of toon je een video. Zorg ervoor dat er onderin steeds een mogelijkheid is om live hulp in te schakelen via chat of telefoon. We herhalen dat de interesse én de verwachtingen mogelijk nooit hoger zullen liggen dan nu. Indien je die verwachtingen niet inlost omdat de software te ingewikkeld lijkt, of er gewoon onvoldoende te doen is op de bedankt pagina, dan zakt de interesse. Die interesse stijgt mogelijk nooit meer tot datzelfde niveau.
Tot slot
Probeer je dus altijd goed in de schoenen van je sterk geïnteresseerde prospect te plaatsen. Biedt hen de informatie of volgende stap die ze het meest nodig hebben. Of je het bij het rechte eind hebt kan je onder andere meten via tools als Hotjar of Visual Website Optimizer.
En hier komt het: heb je daar hulp bij nodig? Wil je dat wij dit voor jou doen en alles uitwerken? Contacteer ons gerust.