Voor je een bericht over je bedrijf post op Sociale Media…
Stel je even voor dat je vol zelfvertrouwen voor je computer zit. Je hebt een bericht geschreven over je product of dienst of je maakte een korte video en je bent klaar om het online te plaatsen. Je ziet het al voor jou: eenmaal het op sociale media gepost wordt, komen de likes en de shares binnen. Voor je het weet zie je in de statistieken “37.000 keer bekeken” staan. Over naamsbekendheid gesproken… Mensen posten antwoord en je ziet het verkeer op je website toenemen. Er wordt over je bedrijf gesproken, er komen contactaanvragen binnen en de verkopen stijgen.
Vol overtuiging klik je op “plaats bericht” en je wacht af. De eerste likes stromen inderdaad binnen en je ziet enkele reacties verschijnen. Je herkent de namen, het zijn bestaande klanten of mensen die “fan” zijn van je bedrijf op dat sociale mediakanaal.
Maar dan… valt alles stil.
Je pagina heeft een kleine 5000 volgers, en toch werd je bericht volgens de statistieken slechts door 356 mensen bekeken.
Waarom ligt het aantal vertoningen en shares zo laag van je sociale media post? Wat liep er verkeerd?
Sociale media werkt op een interessante manier en er is een belangrijke eigenschap waar je elke keer rekening mee moet houden. Dat concept heet “de derde cirkel” en werd besproken in het boek “the Book Of Business Awesome/Unawesome”.
Wanneer je een bericht of video online plaatst zal een dienst zoals Facebook, Instagram of Youtube dat aan een deel van je “fans” laten zien. Hoe zij erop reageren bepaalt dan of je bericht ook aan andere fans getoond wordt. Dat is de “eerste cirkel”.
Stel dat enkele van je fans het sociale media bericht voorgeschoteld krijgen, dan ga je met wat geluk hevige fans hebben die je bericht delen met hun vrienden, vrienden die géén fan zijn en je bedrijf mogelijk niet eens kennen. Die mensen bevinden zich in de tweede cirkel.
Hoe zij, de mensen uit de tweede cirkel, met je bericht omgaan is cruciaal. De vraag is: gaan zij het ook delen en je post doorduwen naar de derde cirkel?
Het antwoord is: meestal niet. En daar is een goede reden voor.
We hebben dit principe reeds uitvoerig en voor meerdere klanten getest. Indien je post te bedrijfsgericht geschreven is — “kijk eens hoe leuk wij zijn” — dan gaan fans er veel aan hebben. Zij houden reeds van je merk. Maar zij zijn nochtans de doelgroep niet, hen heb je al als klant.
Mensen uit de tweede cirkel horen het echter in Keulen donderen en weten mogelijk niet eens waar het over gaat. De kans dat ze het bericht lezen of je video bekijken is klein, ook al werd het gedeeld door iemand die ze kennen uit de eerste cirkel. Zij gaan het op hun beurt niet delen, mogelijk niet eens bekijken en je bereik droogt al snel op.
Het niet te onderschatten belang van de tweede cirkel bij sociale media
De tweede cirkel is zeer belangrijk en wordt door vele online marketers over het hoofd gezien. Gaat iemand die nog nooit van je gehoord hebben begrijpen waar het over gaat én de inhoud van je bericht waardevol vinden? Dan creëer je een grote kans dat je content toch bekeken en gedeeld wordt en dat je bericht viraal begint te gaan.
Daarvoor is, zoals altijd, de headline en de eerste zin van het sociale media bericht heel belangrijk. Die moet de aandacht vastgrijpen. Gebruik je een video? Hou er dan rekening mee dat bij een overgroot deel van de gebruikers het geluid standaard uit staat. Zorg voor ondertitels die meteen de aandacht trekken.
Denk vooraleer je start met de creatie van je boodschap na over hoe je de aandacht kan trekken van iemand die nog nooit over je gehoord heeft. Gaat je boodschap zichzelf kunnen dragen? Gaan mensen het relevant vinden, ook al kennen ze je bedrijf niet? We willen immers dat de tweede én de derde cirkel tijdens het scrollen door hun sociale media tijdslijn hun aandacht op de headline of de video van je bericht vestigen, stoppen met scrollen en met volle aandacht kijken.
Concreet, ga je iets posten op sociale media? Zorg er dan voor dat je het voor de tweede en de derde cirkel doet. Maak het relevant voor hen, dan is de kans dat je bericht een groot bereik krijgt veel groter.
Wil je hulp met je content marketing of sociale media marketing? Dan kan je ons hier contacteren.