Adverteren op TikTok in 2024?
Adverteren op TikTok, een goed idee?
TikTok is op enkele jaren tijd een gevestigde waarde geworden binnen het sociale media landschap met miljoenen gebruikers binnen de BeNeLux. Het is volgens velen één van de meest verslavende platformen (Instagram is ook een topper op dat vlak). TikTok is op het moment van dit schrijven ook het snelst groeiende sociale media platform. Vorig jaar werd de app in België bijvoorbeeld rond de 100.000 keer per maand gedownload. Het spreekt voor zich dat veel bedrijven zich afvragen: “Zou adverteren op TikTok een goed idee zijn?” Wij denken van wel, maar er zijn enkele beperkingen.
Bij TikTok draait het vooral om creativiteit, grappigheid en… dansjes. Gebruikers plaatsen meestal korte video’s met muziek, of een kleine sketch online. Of een gewone opname van iets grappig of spannend wat toevallig gebeurde en niet ingeoefend was. Tijdens het scrollen door de tijdslijn op TikTok ga je je bij sommige filmpjes vermaken en af en toe ook echt lachen. Eén van de missies van ByteDance, het bedrijf achter TikTok, is inderdaad om via de app mensen toe te staan hun creativiteit met de hele wereld te kunnen delen. Dat toont meteen ook het grote verschil aan met Instagram. Instagram is voornamelijk een lifestyle platform waarbij je vooral mensen “volgt”, TikTok wil puur entertainment bieden en slaagt daar goed in.
Zitten er op TikTok enkel jongeren?
TikTok wordt soms afgeschilderd als “dat is enkel voor kinderen”, waardoor sommige marketers denken dat (tenzij kinderen de doelgroep zijn) het niet veel zin heeft om te adverteren op TikTok. Dat is echter een misvatting.
TikTok heeft zelf ook al aangegeven dat ze zich inderdaad op mensen onder de 18 jaar focussen en 41% van de gebruikers op TikTok zou tussen 16 en 24 jaar oud zijn. Maar net zoals bij Facebook, dat oorspronkelijk ook enkel voor studenten bedoeld was, komt daar al snel verandering in. Tenslotte zijn op dit moment reeds 59% van de gebruikers niet tussen de 16 en 24 jaar oud. Wanneer je door de tijdlijn scrolt zie je tegenwoordig ook veel filmpjes van dertigers en veertigers. De statistieken tonen inderdaad aan dat de groep van 25-34-jarigen en zelfs die van 35-44-jarigen goed aan het volgen is en mee groeit.
Op enkele jaren tijd werd TikTok dus een vaste waarde naast Instagram, Facebook en YouTube, met de grootste groep van gebruikers tussen de 16 en de 40 jaar.
Hoe kan ik dan adverteren op TikTok?
Er zijn veel mogelijkheden om te adverteren op TikTok. Hoe je dat best doet hangt af van je doelen. Wil je gewoon dat je bedrijf zichtbaarder wordt? Wil je leads binnenhalen? Of dat mensen contact met je opnemen? Je kan ons contacteren om de mogelijkheden te bespreken en de beste strategie te bepalen.
Net zoals bij Google en Instagram kan je ook bij TikTok adverteren door een bod uit te brengen per klik (CPC), per aantal verschijningen (CPM) of per view (CPV). Je doelgroep kan je samenstellen volgens leeftijd, geslacht en locatie. Interesses (zoals je die bij een advertentie op Facebook kan kiezen), zijn bij dit schrijven nog niet mogelijk. Custom Audiences bestaan wél reeds.
Waar moet ik op letten wanneer ik op TikTok adverteer?
Of je nu zelf als bedrijf gewoon filmpjes op TikTok plaatst of ze als advertentie oplaadt, de regels blijven eigenlijk dezelfde. De mensen die jouw advertentie gaan zien zijn op zoek naar amusement, naar grappige dingen, naar uitdagingen (TikTok staat boordevol “challenges”) en meer. Als daar dan plots een doodsaaie of te commerciële advertentie tussen verschijnt, dan gaat daar niet eens aandacht aan besteed worden. TikTok maakt het héél makkelijk om gewoon verder te swipen en niet eens 2 seconden naar de advertentie te kijken.
Heel concreet, of het nu een advertentie of gewoon filmpje van je bedrijf is, zorg ervoor dat het op TikTok thuishoort. Dat het mensen inspireert of amuseert. Ga niet voor een hoge productiekwaliteit of maak geen filmpjes met een groot budget, film ze gewoon met een telefoon (natuurlijk kan je wel een stabilizer gebruiken zoals de Osmo Mobile van DJI zodat je beeld niet teveel schokt). Denk wel goed na over het script en de teksten die je gaat gebruiken. Het is niet de bedoeling dat je je doelgroep komt “onderbreken”, maar dat je hen waarde geeft.
Waarom is dat? Omdat er dan véél meer interactie met je filmpje zal zijn. Je advertentiekost en dus het budget voor TikTok gaat daardoor naar omlaag, en of het nu een advertentie of een gewoon filmpje is, mensen zullen het sneller doorsturen, als favoriet aanduiden enzovoort, waardoor TikTok het aan nog méér mensen zal tonen. Een win-win dus.
Ben je van plan om binnenkort te adverteren op TikTok of op andere sociale media kanalen? Wil je weten hoe je dat het best aanpakt, waar je best wel/niet budget aan besteedt en hoe je van in het begin de kans op een conversie of verkoop kan vergroten? Neem gerust contact op, dan zitten we vrijblijvend samen om de mogelijkheden te bespreken.
89% van Google en Facebook Advertentiebudgetten brengt geen énkele conversie op.
Na talloze analyses van Google Ads en Facebook advertentieaccounts en na de laatste jaren voor 5 miljoen euro aan advertentiebudgetten in te zetten voor onze kleine en grote klanten weten we wat er nodig is om een belangrijke speler te worden in je markt. Of je nu een kleine KMO of een groot bedrijf bent. Bestel een diepgaande 21-Punten check en laat onze marketing experts je account evalueren voor een vaste prijs. Je krijgt zowel quick wins als strategische opportuniteiten.