Online marketing campagnes in tijden van Covid-19
Dat het Corona virus een ingrijpende verandering met zich meebrengt in ons dagelijks leven weten we ondertussen allemaal. Maar, wat is nu juist de impact op de online marketing campagnes tijdens Covid-19? Hoe gaan we om met het huidige online marketing landschap en waar liggen de opportuniteiten?
De dag na het aankondigen van de maatregelen kregen we helaas al snel wat telefoontjes van onze klanten. Dit met de vraag om de online campagnes te pauzeren. Sommigen hebben fysieke winkels, anderen zitten in de event- of recreatieve sector. Er waren ook klanten die actieve travel campagnes hadden. Dan is het logisch dat zij vragen stellen bij de rendabiliteit van de lopende online campagnes. Op korte termijn was er geen return mogelijk. Waarom nog geld uitgeven aan advertenties als deze toch geen kans hebben om zichzelf terug te betalen?
Waarom kan het mogelijk toch nog interessant zijn om door te gaan met online advertenties?
Lagere kost per klik (CPC)
Momenteel zien we dat we gemiddeld een stuk minder voor klikken op advertenties in Google betalen. Aangezien veel adverteerders hun campagnes zonder twijfelen hebben uitgeschakeld, is er minder concurrentie. We hoeven dus minder hoog te bieden om bovenaan in de zoekresultaten te verschijnen. Hieronder geven we 2 voorbeelden uit 2 uiteenlopende sectoren.
De korting op de gemiddelde CPC is in sommige gevallen zo hoog dat het bijna een kwart goedkoper is om te adverteren in Google momenteel. Het mooie daarbij is dat mensen die deze zoekwoorden ingeven, nog steeds dezelfde mensen zijn. Ze zijn momenteel op zoek naar een bepaalde dienst of product en voor onze klanten is het goedkoper om gevonden te worden.
Uiteraard kan het zijn dat er minder zoekvolume is op bepaalde zoekwoorden, omdat deze minder relevant zullen zijn in deze periode. Maar, als er minder zoekvolume is en daardoor minder klikken op de advertenties, gaan de kosten vanzelf ook dalen. Het systeem reguleert zichzelf hier dus.
Het lijkt ons dan ook niet per se nodig om het marketingbudget voor de Google Ads te verlagen. Het is namelijk een goede moment om meer marktaandeel te veroveren en mensen in contact te laten komen met jouw merk, voor een lagere prijs. Een voorwaarde is natuurlijk dat je op lange termijn effect kan hebben van deze inspanningen en dat je de huidige periode kan overbruggen om deze investering te dragen.
Het blijft wel belangrijk dat we de lopende campagnes opvolgen. Het zou namelijk niet goed zijn om campagnes actief te houden die veel klikken genereren, maar uiteindelijk niet converteren. De ROI blijft primeren. We houden hier dus steeds de vinger aan de pols, maar dat doen we altijd.
Sociale media campagnes tijdens Covid-19
Bedrijven die naast een fysieke winkel ook een webshop hebben kunnen ervoor zorgen dat meer mensen hun weg vinden naar de online shop. Het loont hier de moeite om de focus te plaatsen op conversiegerichte campagnes om direct sales te halen uit de online campagnes.
Verder hebben we gemerkt dat ook hier de kosten aan het dalen zijn. De concurrenten haken af en de advertentieplaatsen worden goedkoper. Voor ons een opportuniteit om merkbekendheid en consideration campagnes te lanceren. Momenteel spenderen er meer mensen tijd op sociale media (vaak uit verveling ook) en is het goedkoper om ze te bereiken. Tijd om ze kennis te laten maken met jouw dienst of product!
Zo bekijken we het graag langs de positieve kant. Zodra deze moeilijke periode voorbij is en het leven terug op gang komt, zullen de merken van diegenen die nog online actief zijn top of mind zijn bij hun potentiële klanten. Dankzij de retargeting mogelijkheden kunnen we deze personen op een later tijdstip nog eens aanspreken, met een reminder en een meer conversiegerichte boodschap, op het moment dat ze wel kunnen aankopen of langs komen.
Nog andere mogelijkheden
Lijkt het toch echt niet rendabel om tijdens deze periode te adverteren? Dan zijn er zeker nog andere mogelijkheden om de online aanwezigheid te versterken.
Aangezien er wat tijd over is omdat we geen campagnes hoeven op te volgen, kunnen we kritisch door de website gaan. We kunnen eindelijk die aanpassingen doen die steeds opschuiven door tijdsgebrek en focussen op nieuwe content. Zo werken we op lange termijn aan een betere score in de gratis zoekresultaten.
Extra content schrijven (in de vorm van een blog bijvoorbeeld) kan de website altijd helpen. Nu is het misschien wel dé periode om wat vooruit te denken. Je kan een goede content kalender opstellen en extra artikelen te schrijven. Zo kan er in de toekomst meer tijd gespendeerd kan worden aan andere, meer dringende, zaken.
Nieuwe content in de vorm van blogs of landingspagina’s zijn niet enkel goed voor de score in de gratis zoekresultaten. Ze zorgen er ook voor dat de online campagnes een betere bestemmingspagina kunnen hebben en dat de bezoeker sneller overtuigd wordt om verder te gaan. Een win-win situatie.
Het is ook goed om af te toe eens grondig stil te staan bij de lopende campagnes. Dan gaat het niet over de directe cijfers en resultaten, maar eerder een helicopter-view van waar je mee bezig bent. Vaak zitten we vast in lopende campagnes, zolang de resultaten er zijn, en is er geen noodzaak of tijd om dit te doen. Nu is een perfect moment om dit op de planning te zetten.
Conclusie
Nu investeren in online campagnes lijkt misschien niet voor de hand liggend, maar het kan een goede opportuniteit zijn. Je probeert best tijd te maken voor de taken waar je normaal niet aan zou denken of er geen tijd voor zou maken. Probeer op lange termijn te denken, wat als het leven terug op gang komt? Waar wil ik staan met mijn campagnes? Wat wil ik de mensen laten ontdekken die momenteel thuis zitten en eventueel binnen enkele maanden gaan beslissen om aan te kopen?
Wil je zelf ook werken aan je lange-termijnplannen of je lopende campagnes eens grondig laten analyseren? Via een vrijblijvende video-call gaan we luisteren naar jouw noden en advies geven over hoe wij het in jouw plaats zouden aanpakken.
Neem gerust contact op door ons te mailen op [email protected] of het contactformulier in te vullen.