E-mail automation met Drip
Een hele poos geleden spraken we al over hoe we met Sharpspring gingen werken voor marketing automation. Hoewel we deze tool nog steeds gebruiken en tevreden zijn over de resultaten, staan we altijd open voor (betere) alternatieven.
Zo kwamen we onderweg ook Drip tegen. Drip werd recent nog overgenomen door de mensen van Leadpages. Leadpages is al langer een grote speler op het vlak van eenvoudig te maken landingspagina’s.
Wat ons direct opviel aan Drip was de eenvoud in gebruik en de pricing. Waar je bij Sharpspring, of andere marketing automation tools, al snel heel hoge tarieven per maand betaalt, start Drip met een gratis pakket tot 100 subscribers. Van daaruit ga je steeds meer betalen naarmate je subscribers stijgen. De focus bij Drip ligt heel hard op e-mail automation. Die focus zorgt voor een eenvoudig te gebruiken tool die zeer sterk is in dat specifieke onderdeel.
Automatische e-mail campagnes
Je gebruikt Drip idealiter voor het zenden van automatische e-mail campagnes waarbij je heel veel voorwaarden kan stellen. Deed iemand dit, dan wil ik deze mails sturen. Deed die persoon dat niet, dan wil ik andere mails sturen.
Hoe reageren de subscribers op de mails? Klikken ze vaak door? Bereiken ze specifieke doelen? In dat geval kan je opnieuw bepaalde keuzes maken om specifieke mails al dan niet te zenden.
Zo kan je een automatische, intelligente, sales machine opzetten die je (potentiële) klanten zeer gerichte informatie gaat sturen via mail.
Je kan dan eenvoudig gaan opvolgen of je potentiële klanten goed omgaan met de informatie die je hen zendt en beslissen of het nodig is om verdere actie te ondernemen.
Drip campagnes
Het beste en meest eenvoudige voorbeeld van e-mail automation zijn drip campagnes. De naam is hier uiteraard ook handig aan gelinkt, maar drip campagnes zijn dus ook een algemeen begrip. Je probeert een e-mailadres van een bezoeker vast te krijgen om dan druppelsgewijs informatie door te sturen. Zo blijft je merk top of mind en win je vertrouwen, door het delen van kennis.
Er zijn nog veel websites die mensen vragen om zich “in te schrijven voor de nieuwsbrief”. De kans dat mensen zeggen “ja, ik wil reclame in mijn mailbox” is echter klein. Dat is de indruk die een nieuwsbrief geeft. Probeer dus iets van waarde aan te bieden, waarvoor je bezoekers bereid kunnen zijn hun e-mailadres op te geven. Als ze dat gedaan hebben, zorg ervoor dat je hun vertrouwen niet schaadt door platte commerciële mails te sturen. Werk verder aan het delen van je kennis en inzichten, tot je potentiële klant klaar is om contact op te nemen met jou. Indien ze nooit contact opnemen kan dat geen kwaad. De moeite die je deed voor het opzetten van de drip campagnes is toch al gedaan, of je nu 10, 100 of 1000 mensen hebt die de content downloaden. Je hebt overal een positieve indruk nagelaten.
Dit soort campagnes opzetten met Drip is heel eenvoudig. Drip laat je toe om snel formulieren op je website toe te voegen die automatisch de hele mail machine in werking kunnen stellen.
Waarom Drip?
Drip is de perfecte tool voor de “kleinere” e-mail automation campagnes en mensen die hiermee willen experimenteren. De drempel om het te leren is laag en de instapkost ook. Het kan een pak meer dan de Mailchimps en Campaign Monitors van deze wereld die ook (heel beperkte) “automation” hebben. Voor zeer geavanceerde marketing automation doeleinden zijn tools zoals Sharpspring nog net iets sterker.
Ga gerust zelf op onderzoek uit: https://drip.com
Wil je hier meer over weten, of heb je hulp nodig bij Drip, Sharpspring of andere e-mail automation tools, laat het ons zeker weten!