De invloed van Smart Goals op bezoekerskwaliteit
Google stelde in december vorig jaar Smart Goals voor aan de wereld. Deze nieuwe functie in Google Analytics helpt je met het identificeren van de meest kwalitatieve bezoeken op je website. In Google AdWords kan je vervolgens met deze schat aan informatie gaan optimaliseren, zodat je uiteindelijk nog meer bestellingen, contactaanvragen, enz. kan binnenhalen.
Wat is nu het effect van deze Smart Goals op conversies? Om dat te weten, doken we in de Google Analytics-account van een van onze klanten voor wie we deze Smart Goals in januari geactiveerd hebben.
Na 1 maand is te zien dat dit topsegment van bezoeken zo’n 78% van de bestellingen via AdWords vertegenwoordigt. Ook de conversieratio van 3,12% ligt een pak hoger dan dat van de andere bezoeken via AdWords.
Bij de aanvragen voor een verhuischecklist zien we ook dat 1 op 4 van deze aanvragen voortkwam uit dit interessant segment van AdWords-bezoeken. Met een conversieratio die meer dan 3 keer hoger ligt dan de andere bezoeken vanuit AdWords, wordt het alleen maar interessanter.
Leer AdWords optimaliseren
Optimaliseren voor deze bezoeken in AdWords is dan ook erg interessant. Het gaat dan ook om sterk converterende bezoeken die dus erg waardevol zijn voor je bedrijf. Eens je voldoende Smart Goal conversies hebt binnengehaald, kan je in AdWords een automatische biedstrategie instellen.
Als biedstrategie opteer je dan voor target-CPA (=Cost Per Acquisition). Dit komt erop neer dat AdWords automatische je bids gaat optimaliseren voor een door jou ingestelde kost per bestelling of contactaanvraag. Denkt AdWords dat een bepaalde bezoeker meer geneigd is om te converteren, dan zal AdWords hoger bieden om die bezoeker binnen te halen.
De vereisten
Fantastisch, niet? Om deze automatische biedstrategie te kunnen gebruiken, moet de ad group of campagne waarvoor je de strategie wilt gebruiken, minstens 15 conversies hebben binnengehaald in de afgelopen 30 dagen.
Om gebruik te kunnen maken van Smart Goals, moet je in Google Analytics minstens 500 klikken in een periode van 30 dagen ontvangen hebben via AdWords en moeten beide accounts aan elkaar gekoppeld zijn.
Benieuwd naar hoe we jou kunnen vooruithelpen? Contacteer ons voor meer info!