Een nieuw product of nieuwe dienst lanceren? Zo pak je het aan!
Stel je even voor dat Nathalie, een onderneemster met haar eigen KMO, een nieuw product wil lanceren. Niemand kent het en ze zou graag meteen vanaf de lancering klanten hebben zodat er mooie inkomsten zijn. Nathalie wil haar marketingbudget voornamelijk inzetten via het internet. Hoe pakt ze dit best aan?
Hier zijn gelukkig veel methodes voor, die trouwens identiek zijn voor een nieuwe dienst die gelanceerd wordt. Hier is een greep uit de mogelijkheden.
De belangrijkste stap
De allerbelangrijkste stap waar Nathalie niet licht over mag gaan, is wat er exact verteld zal worden. De woorden van de headline en teksten, de foto’s enzovoort moeten bij de mensen die het te zien krijgen emoties opwekken.
“We hebben een nieuw product, koop het nu…” zal daar bijvoorbeeld niet voor zorgen. Hoe fier Nathalie ook zal zijn op haar product, de consumenten geven er niet om. Ze geven om geen enkel product. Ze geven om hoe het hun leven kan veranderen, welke gevoelens ze erdoor krijgen, hoe andere mensen hen belangrijker/leuker/interessanter/mooier/… gaan vinden dankzij dat product of welk probleem plots van de baan is enzovoort.
Dat moet Nathalie onder woorden (en beelden) kunnen brengen in alles wat volgt. Hier moet veel tijd in gestoken worden. Je krijgt maar één kans om een eerste indruk te maken en zeker bij een nieuw product is dat heel belangrijk. Bij Websauce spenderen we hier voor elke klant veel tijd aan. Het is immers met de woorden en beelden dat we de juiste verkoopomgeving creëren of voldoende interesse opwekken zodat zoveel mogelijk mensen tot de actie kunnen overgaan.
Sociale Media Efficiënt inzetten
Organisch
Tegenwoordig worden organische berichten, waar je dus niet voor betaalt, bijna niet meer weergegeven op Facebook. Dat betekent dat slechts een klein percentage van je ‘fans’ ziet wat je op sociale media post.
Facebook weet immers dat je een bedrijf bent en geeft sowieso voorrang aan wat andere, hechte vrienden posten.
Dat wil echter niet zeggen dat je dit links hoeft te laten liggen. Nathalie kan bijvoorbeeld een reeks berichten voorbereiden die starten met teasers (om de spanning op te bouwen), lanceringsberichten wanneer het product beschikbaar is en dan nog een resem berichten achteraf die nader ingaan op de uiteindelijke voordelen van het product. Als die berichten emoties losweken en mensen écht interesseren, dan gaan ze vlot gedeeld worden en positieve comments krijgen.
Dat is handig, omdat Nathalie ze dan ook kan inzetten voor het betalende deel.
Daarnaast kan, afhankelijk van het product of de dienst, ook contact opgenomen worden met blogs, bloggers en zogenaamde influencers. Hoe meer mensen over het nieuwe aanbod praten, hoe beter natuurlijk.
Betalend
Elke organische post kan sowieso een betalende “boost” gebruiken waarbij je de bestaande fans als doelgroep instelt. Zo kan Nathalie in dit geval de kans vergroten dat bijna al haar fans de berichten toch te zien krijgen.
Daarnaast kan alles vanaf de lancering ook als advertentie gebruikt worden naar een lookalike audience toe. Facebook zoekt dan nieuwe mensen die overeenkomen met de bestaande klanten van Nathalie, om zo een nieuwe markt aan te boren. Dit is een zeer krachtig hulpmiddel waar we al mooie resultaten mee behaalden voor een interessante kostprijs.
Is de doelgroep duidelijk afgelijnd omdat de mensen erin bepaalde kenmerken hebben of zijn er nog geen bestaande klanten? Dan kan Nathalie ook zelf doelgroepen samenstellen op Facebook. Ook dat moet natuurlijk doordacht gebeuren.
Online adverteren op zoekmachines en YouTube
Zoekmachines
Net als bij een bestaand product is het natuurlijk belangrijk om een advertentiecampagne op te zetten op zoekmachines zoals Google. Zo kunnen mensen die op zoek zijn naar het product of de dienst het gemakkelijk vinden.
Display Advertenties
In sommige gevallen kunnen display advertenties heel handig zijn. Vooral indien er sites bestaan waar bijvoorbeeld Google Adsense advertenties staan die door de gewenste doelgroep bezocht worden. Nathalie kan dan heel gericht aan Google aangeven dat ze vooral op die sites met een advertentie wil verschijnen.
89% van Google en Facebook Advertentiebudgetten brengt geen énkele conversie op.
Na talloze analyses van Google Ads en Facebook advertentieaccounts en na de laatste jaren voor 5 miljoen euro aan advertentiebudgetten in te zetten voor onze kleine en grote klanten weten we wat er nodig is om een belangrijke speler te worden in je markt. Of je nu een kleine KMO of een groot bedrijf bent. Bestel een diepgaande 21-Punten check en laat onze marketing experts je account evalueren voor een vaste prijs. Je krijgt zowel quick wins als strategische opportuniteiten.
Retargeting
Indien Nathalie haar huiswerk goed op voorhand maakt, dan kan ze enkele maanden voor de lancering al beginnen met het plaatsen van de Facebook en Google pixel op elke pagina van haar website. Alle mensen die cookies aanvaarden, krijgen dan een reclamecookie. Op basis daarvan kan Nathalie dan tijdens de lancering beslissen: “toon mijn advertenties aan iedereen die in de laatste X maanden op de site geweest is (en bijvoorbeeld deze specifieke pagina’s bezocht)”.
Ook hier kan eventueel een verhaal verteld worden dat week per week verandert. Eerst worden de teasers getoond, dan de lancering en achteraf nog enkele advertenties die tonen op welke manieren het nieuwe product het leven van de doelgroep beter kan maken.
Email Marketing
Last maar zeker not least. Email marketing kan natuurlijk ook enorm belangrijk zijn. Heeft Nathalie al bestaande adressen? Dan kan ze ook daar wat teasen, het verhaal achter het product vertellen en dan tijdens de lancering iedereen op de hoogte brengen.
Een andere aanpak kan ook. Afhankelijk van welk product het is kunnen er email adressen verzameld worden van mensen die zich inschrijven om interessante tips te ontvangen die gerelateerd zijn aan het product. Een zwembadbouwer kan mensen tips verzenden over waar je allemaal best aan denkt vooraleer je een zwembad aankoopt, een huizenbouwer over de voordelen van de nieuwste soorten isolatie, een boekhoudkantoor kan belangrijke fiscale tips verzenden enzovoort. Stuur met andere woorden waardevolle informatie waardoor je een zo goed mogelijk band opbouwt met de lezers. Is het tijd voor de lancering? Dan gaan de mensen die ingeschreven zijn ook met plezier die mail lezen en op de hoogte gebracht worden van de mogelijkheden.
Nathalie probeert ook hier best met een “flow” te werken; een verhaal waar mensen doorheen gaan. Eerst informatieve mails. Dan de lancering. Dan mails die veelgestelde vragen beantwoorden, eventueel wat dringendheid creëren indien de voorraad bijna op is enzovoort.
Conclusie
Zoals tijdens deze checklist duidelijk werd, is het belangrijk om strategisch over elke lancering na te denken. Denk vooral goed na over wat je aan wie wil vertellen. Praat vooral over wat voor de doelgroep belangrijk is. Opnieuw, zij geven niet om de producten/diensten die ze kopen. Wél om het probleem dat opgelost wordt, de gevoelens die ze krijgen, hoe hun leven beter/makkelijker enzovoort wordt. Probeer het dus vooral daarover te hebben.
Heb je hier meer hulp bij nodig of wil je dat wij dit alles voor jou uitvoeren? Dan ontmoeten we je met plezier. Neem gerust contact op door ons te mailen op [email protected] of te bellen op +32 9 335 92 35