Een social media plan voor je KMO – hoe begin je eraan?
Als je in een klein marketing-team werkt, de enige marketeer bent in je bedrijf of gewoon alles zelf doet als zaakvoerder, dan weet je dat je flexibel moet zijn. Je hebt meer doelstellingen en todo’s dan je mogelijk kan bijhouden. Al vaak valt social media marketing uit de boot wegens geen prioriteit en heel omslachtig.
We vinden dat je toch best twee keer kan nadenken over die keuze.
Je doelgroep spendeert meer en meer tijd op hun smartphone. Een heel groot deel van de tijd gaat naar sociale media. Daar wordt er heel vaak gekeken naar content van bedrijven. Inzichten, nieuwe producten, promoties, leuke achter de schermen-content, ..
Aanwezig zijn op social media is ook helemaal gratis. Ok, toegegeven, het kost uiteraard wat tijd, maar je kan er wel veel voor in ruil krijgen. Je potentiele klanten zitten er bij wijze van spreken te wachten om een interessante en/of leuke post over jouw business te zien. Posts plaatsen op social media is relatief eenvoudig. Ze zijn zodanig opgebouwd dat zowat iedereen er zijn weg in kan vinden en posts kan plaatsen.
Gratis, eenvoudig, fun, .. dat wil niet zeggen dat je morgen gewoon moet starten met posts plaatsen. Voor je dat gaat doen sta je best even stil bij een goede strategie. Die kan soms overweldigend lijken maar dat hoeft het zeker niet te zijn. Je doelstelling is niet om honderdduizenden of miljoenen volgers en likes te krijgen, al zou dat wel super zijn natuurlijk! Je maakt het best een realistisch en gericht plan met haalbare doelen.
Hoe maak je zo een plan?
Om een goed plan te op te stellen zijn er verschillende aspecten waar je rekening mee kan en moet houden. We geven hier wat voorbeelden.
Je doelgroep
Je denkt het best eens grondig na over je doelgroep. Wie wil je bereiken? Waar liggen ze van wakker? Wat voor vragen hebben ze in hun hoofd? Probeer in datzelfde hoofd te kruipen en dezelfde vragen te stellen. Dit zijn goede onderwerpen voor je posts die interesse kunnen wekken. Probeer deze vragen te beantwoorden of maak je doelgroep nieuwsgierig genoeg om contact op te nemen.
Meten is weten
Bekijk hoe je succes kan meten. Ben je op zoek naar meer likes, interacties op posts, bezoekers of verkopen? Stel op voorhand een paar doelen op. Zorg dat je kan meten of je goed bezig bent of niet. Bepaal uiteraard realistische doelstellingen. Social media is nog steeds voornamelijk een awareness-kanaal. Mensen ontdekken je en komen vaak voor het eerst in contact met je merk. Je bereikt ze ook op een moment dat ze niet actief op zoek zijn naar jou. Verwacht dan niet dat ze allemaal direct gaan kopen. Er zit meestal wel wat tijd tussen een eerste touchpoint met een merk en de uiteindelijke sale. Elk touchpoint zorgt ervoor dat je weer top-of-mind bent en 1 stap dichter bij een mogelijke verkoop.
Inspiratie
Mogelijk hebben je concurrenten wat voorsprong op sociale media? Ga eens kijken wat zij doen. Welke posts zorgen voor veel interactie? Waarom? Wat doen ze goed en wat doen ze niet goed volgens jou? Probeer hen niet te kopiëren maar leer uit wat je ziet en doe er je eigen ding mee.
Zijn er andere bedrijven die als inspiratie kunnen dienen? Bedrijven die dezelfde doelgroep hebben of een voorbeeld zijn voor jou. Bij hen kan je ook gaan rondkijken om te leren uit hun aanpak. Hou het wel realistisch. Als je naar conferenties gaat over social media hoor je vaak de prachtige cases van bedrijven zoals Apple, Starbucks, Coca-Cola, … Dit is uiteraard een andere schaal.
Content kalender
Stel een kalender op die je gaat gebruiken om je posts in te plannen. Als je gewoon random posts plaatst, zonder plan, dan ga je het hoogstwaarschijnlijk niet lang vol houden. De eerste 2 of 3 weken, vol goede moed en bedoelingen, worden er regelmatig nieuwe posts geplaatst. 3 maanden is het al vaak totale radiostilte. Klinkt herkenbaar? Je bent niet alleen!
Er zijn heel wat speciale dagen die als inspiratie kunnen dienen. Naast de bij ons gekende dagen zoals vrouwendag, dikke truiendag, werelddierendag, .. zijn er heel wat leuke themadagen die uit andere delen van de wereld komen overgewaaid. Probeer ze eens te onderzoeken. Kijk wat relevant is en plan ze op voorhand in in je content kalender.
Verder kan je ook met thema’s per week en per maand werken. Probeer deze op voorhand vast te leggen en in te plannen. Het doel is om op je vast uurtje dat je, bijvoorbeeld wekelijks, gaat uittrekken om met social media bezig te zijn, niet meer moet gaan nadenken over wat je gaat doen. Je hebt dan alvast je onderwerp en je moet gewoon nog een goede afbeelding en tekst vinden.
Wil dat zeggen dat je geen random posts meer mag plaatsen? Zeker niet! Als je je vaste kalender hebt en tussendoor kan je een belangrijke of leuke aankondiging doen, laat het dan zeker niet liggen.
Wat kan je gebruiken als kalender? Gewoon excel. Of je werk-kalender. Eenvoudig en gratis!
Welke platformen kan je gebruiken
Ik hoor al te vaak “wij zijn B2B dus onze klanten zitten enkel op LinkedIn”. Vermoedelijk zijn 80% van de mensen die in je B2B doelgroep zitten bijna dagelijks actief op Facebook en/of Instagram. Ze zijn op dat moment niet blind voor business gerelateerde reclame. Ook al is het maar een klein zaadje planten. Beslis dus zeker niet om die kanalen zomaar links te laten liggen.
Facebook kan voor vrijwel elk bedrijf relevant zijn. Je plaatst er idealiter een mix van “zakelijke” en fun-content. Je kan er promoties plaatsen, nieuwe producten, evenementen, blogposts of inzichten en een blik achter de schermen. Op Facebook kan je al snel reacties krijgen. Wees niet bang voor negatieve commentaren. Indien deze onredelijk zijn en je hebt hier een gevat en correct antwoord op kunnen andere mensen dat wel plaatsen. Reageer ook op positieve reacties om die zo te versterken. Zie je dat mensen elkaar beginnen taggen, spreek hen ook aan met een gepaste boodschap.
Zorg voor een gezonde mix van verschillende types posts en boodschappen. Post niet enkel nieuwe producten week na week. Dat gaan je volgers mogelijk snel beu zijn. Kijk ook eens voor afwisseling door nuttige informatie te delen voor je community of geef eens een blik achter de schermen. Hou dan bij welke types posts en welke onderwerpen het goed doen qua likes, reacties en klikken naar je website. Probeer daarmee verder te werken.
Op Instagram draait het allemaal rond beelden. Foto’s, video’s, afbeeldingen, … Ideaal om kwalitatieve foto’s van je product te delen of de mensen die achter jouw producten of diensten staan. Op Instagram kan je best door middel van beelden de waarden van je merk en je persoonlijkheid uitstralen. Zorg dat de mensen zich verbonden voelen. Toon niet enkel je product, als je dat hebt, maar je product in actie. Mensen die het gebruiken. Doe je iets met voeding of recepten, toon meer dan elke keer gewoon je afgewerkt product. Een foto van iemand die vrolijk de laatste hand legt aan datzelfde gerecht heeft veel meer uitstraling. Vergeet zeker geen gepaste boodschap als je een gewone post plaatst op Instagram. Als je dat doet gebruik je ook best de populaire en relevante hashtags om je bereik te vergroten.
LinkedIn is uiteraard het B2B netwerk bij uitstek. Om dat je weten moet je geen social media expert zijn. Mensen die je bedrijfspagina volgen zijn voornamelijk op zoek naar inzichten en expertise die gerelateerd is aan je business. Deel hier voornamelijk je blogpost en belangrijk nieuws. Fun en achter de schermen content heeft hier minder plaats.
Visuals
Op welk platform je ook post, gebruik steeds goede visuals. De beelden in je post trekken het meeste aandacht. Zij zorgen ervoor dat mensen de begeleidende content gaan lezen of niet. Heb je zelf geen goede beelden, gebruik dan stockfoto’s. Er zijn heel wat gratis websites met heel goede foto’s waar het stockfoto-gehalte niet te extreem is. Even Googelen en je bent zo geholpen: “free stock photos”. gebruik zeker geen afbeeldingen die je gevonden hebt via Google zelf. Die zijn eigendom van iemand anders en je kan hiermee serieus in de problemen komen.
Heb je een geschikte afbeelding? Dan kan je die een extra touch geven met behulp van Canva. Dit is een heel handige online tool die speciaal gemaakt is om afbeeldingen te bewerken voor sociale media.
Denk aan je tweede en derde cirkel
Wat hebben cirkels met social media te maken, en waarom zijn er 3?
Als je een bericht post op social media gaan je vaste fans het al snel oppikken en reageren. Zij zijn collega’s, vrienden, familie en je beste klanten. Bij de meeste posts komen dezelfde mensen steeds terug voor reacties en likes. Verder bijna niemand. Klinkt bekend in de oren? Dan ben je mogelijk je posts te veel aan het schrijven voor de mensen die je al goed kennen. Je vaste fans, collega’s, vrienden en familie. Dit is de eerste cirkel.
Probeer er rekening mee te houden dat wanneer je posts plaats op social media, je eerst de mensen van die eerste cirkel bereikt. Als zij gaan reageren op je post gaan de mensen in hun netwerk dat zien. Zij zijn de tweede cirkel. Zij kennen je (nog) niet. Zij zien enkel dat iemand die ze kennen fan is van jou en reageert op een post van jou. Wil je dat die boodschap ook bij hen aanslaat? Dan moet je rekening houden met het feit dat zij moeten snappen waarover het gaat, zonder voorkennis.
Als je dus wil dat je post meer interactie krijgt dan enkel uit je eerste cirkel, zorg er dan voor dat ze duidelijk genoeg is voor mensen die je voor het eerst ontdekken. Je eerste cirkel zal sowieso enthousiast zijn, wat je ook post. Zij snappen sowieso waar het over gaat. Het is die tweede cirkel die het verschil maakt als je je bereik wil laten groeien. Als je hen weet te overtuigen gaan zij ook op je posts beginnen reageren en je pagina of profiel volgen. Op die manier bereik je nog meer mensen in hun netwerk. De derde cirkel. Die mensen had je nooit bereikt met de content die teveel over jezelf ging en enkel leuk was voor je vaste fans.
Tot slot
We hopen dat je met deze informatie al een beter idee hebt hoe je kan starten met je social media aanpak.
Zoek je hulp om je bereik snel te vergroten, dan kan adverteren op deze zelfde kanalen een uitstekende manier zijn. Als je hier meer informatie over wil kan je ons steeds vrijblijvend contacteren.