Waarom online advertising nuttig is voor je marketing-mix
Als je meer leads wil verzamelen en je kijkt daarvoor naar online kanalen, wordt er nogal veel aandacht besteed aan inbound/seo en e-mailing. Advertising wordt dan vaak als duur of een “kost” beschouwd.
Niets is minder waar.
Online advertising kan een heel goede investering zijn
Denk je dat de vele uren/dagen/weken tijd die je alles samen in je inbound strategie en het schrijven van bergen content steekt geen geld kosten?
Met advertising kan je met een heel beperkte inspanning bijna direct resultaten halen. Je staat bij wijze van spreken op 5 minuten bovenaan in Google op je belangrijke zoekwoorden.
Als je berekent welke tijdskost je moet investeren voor de eerste SEO-resultaten er komen, dan kan je die al snel naast de kostprijs van een paid search campagne leggen.
Wanneer ik bij (potentiële) klanten vertel dat ze beter ook wat zouden investeren in paid search, wordt er nogal vaak geopperd dat SEO een betere en goedkopere strategie zou zijn.
Het is niet dat die insteek per se fout is. Voor mij persoonlijk is het geen OF-, maar een EN-verhaal.
Ik heb in al die jaren altijd met plezier omzet links laten liggen. Omzet die we met Websauce had kunnen binnenhalen door “ja” te knikken en enkel het SEO-werk uit te voeren. Dat is tijdsintensief en wij verdienen er goed aan. Google of Facebook bieden ons geen voordelen of kortingen als we klanten laten betalen voor advertenties. Maar, het is uit ervaring en overtuiging dat we inzetten op een gezonde mix.
Denk er grondig over na om je content, waar je zo hard aan gewerkt hebt, ook te gaan promoten via Google of Facebook. Zo brengt die sneller omzet binnen. Wacht niet tot de eerste bezoekers via de gratis zoekresultaten komen. Dat is een lange-termijn aanpak.
Via paid search ga je ook veel sneller weten of je content of je funnel werkt, waardoor je kan bijsturen indien nodig. Bij SEO heb je hier vaak geen zicht op, waardoor dit een kostelijke, langdurige aanpak kan zijn. Alles wat via de resultaten van paid search geleerd wordt, kan dan uitgerold worden voor de seo/inbound aanpak.
Google Ads (tot voor kort AdWords) is bijvoorbeeld ook een goede manier om een goed zoekwoordenonderzoek te doen voor je inbound strategie. Voor de zoekwoorden die daar duidelijk converteren kan je extra SEO-content schrijven.
Als je advertenties opzet, zorg dan dat je alles goed kan meten
Zo weet je of campagnes winstgevend zijn of niet en kan je verlieslatende woorden of doelgroepen stopzetten.
Zoals eerder al toegelicht, hou je rekening met de juiste metrics. Niet alle campagnes zijn er om leads op te leveren na de eerste klik.
Ik krijg heel vaak te horen dat het de bedoeling is om de advertenties uit te schakelen eens er resultaten zijn via de gratis en organische zoekresultaten.
Mits grondige en doordachte optimalisaties, is het de bedoeling dat je search ads op zich al winstgevend worden. Waarom zou je ze dan uitschakelen? Als je 1 000 euro uitgeeft aan advertenties en deze brengen 10 000 euro aan omzet, dan laat je deze beter nog even lopen als dit binnen je marge past.
Het is een risico om ervan uit te gaan dat het uitschakelen van deze advertenties in bijvoorbeeld Google zal opgevangen worden door de gratis zoekresultaten.
Soms lijken marketers te geloven dat iemand die op je search ad klikt, na een algemene zoekactie, plots op je gratis resultaat gaat klikken, onder de andere ads, als de eigen advertenties worden stop gezet.
Die bezoeker heeft niet de hele Google search pagina onderzocht om dan te oordelen waar te klikken. De eerste boodschap die aansprak werd aangeklikt, of dat nu een advertentie is of een gratis zoekresultaat.
Als je goed scoort in de gratis resultaten kan je dat beschouwen als een extra kans om die klik binnen te halen. Als je je zoekadvertentie uitschakelt, is die weg. Je kan zo kosten besparen, maar verliest mogelijk een veelvoud aan kliks, leads en omzet.
Er zijn mensen die uit overtuiging niet op advertenties klikken. Mogelijk ben je ook zo. Als je aan 100 mensen vraagt of ze op search ads klikken zegt bijna 90% van niet.
De overgrote meerderheid doet het echter wel, anders zou Google (of Alphabet) niet een van de meest waardevolle bedrijven ter wereld zijn met een omzet van meer dan 95 miljard dollar, enkel uit advertentie-inkomsten in 2017. Voor de absolute duidelijkheid, dat zijn dus voornamelijk de advertenties die boven de gratis zoekresultaten staan. Je staat daar best ook bij.
Zorg dus dat je marketing op iedereen is afgestemd, niet enkel op je eigen overtuiging op klikgedrag.
Een gezonde Google-mix met gerichte advertenties en gratis zoekresultaten is veel winstgevender dan slechts op 1 van de 2 kanalen in te zetten.
Mis het laaghangend fruit niet, door niet in te zetten op je belangrijkste zoekwoorden. Anders gaat de concurrentie er mogelijk mee gaan lopen.
Meer inzichten?
Dit artikel is 1 van de inzichten die we hebben uitgewerkt op basis van onze ervaring met SaaS startups. Wil je deze allemaal op je gemak lezen, dan kan je deze aanvragen via deze link:
11 jaar ervaring in online marketing & SaaS startups in 9 inzichten
Lees hier meer over onze aanpak voor start- en scale-ups.
Afspreken?
Heb je zelf een SaaS startup en ben je op zoek naar meer leads, trial- of demo aanvragen, aarzel niet om ons vrijblijvend te contacteren!