Online adverteren? Begin bij het einde..
Je hebt besloten om meer bezoekers aan te trekken naar je website, in de hoop daar meer trials, demo- of contactaanvragen door te krijgen.
Super!
Een snelle en efficiënte manier om dat te doen is online adverteren via bijvoorbeeld Google AdWords of Bing. Je bepaalt welke zoekwoorden belangrijk zijn, schrijft enkele advertenties die je dienst of product verkopen, koppelt je credit card, et voila. je bent vertrokken.
Dit is hoe nog al te vaak wordt gedacht in deze situatie. Dit kan de gewenste resultaten opleveren, met wat geluk. Vaak is het niet voldoende om simpelweg je advertenties op te zetten en zeker niet op lange termijn.
We krijgen zo vaak te horen dat “Google AdWords niet werkt voor ons”. Het is eens opgezet in het verleden en bracht geen resultaten, dus moet er naar een andere oplossing gekeken worden.
Het kan…
We hebben ook al meegemaakt dat we met de beste inspanningen en alle regels van de kunst een bepaald product niet verkocht kregen via Google AdWords.
Het ligt echter heel vaak aan de implementatie en voornamelijk aan wat er na de klik op de advertentie komt. Daarom stellen we voor om, bij het opzetten van een online advertentie strategie, te starten bij het einde van de funnel.
Conversie
Zorg ervoor dat bezoekers eenvoudig en vlot kunnen omgezet worden naar een lead. Maak eenvoudige formulieren met alle nodige informatie zodat ze correct kunnen worden ingevuld.
Vraag geen gegevens die je niet echt nodig hebt. Ga je leads contacteren via de telefoon? Neen? Dan mag het telefoonnummer weg, zelfs al is het optioneel. Geef hen later de mogelijkheid om die extra informatie te geven.
Vraag zeker ook niet te weinig. Als je merkt dat je te veel aanvragen van slechte kwaliteit binnen krijgt en je customer success team heeft te veel tijd nodig om leads op te volgen die toch nooit klant worden, dan kan je je formulieren wat strenger maken en zo je leads al automatisch gaan kwalificeren.
Maak het proces ook niet te vlot. Soms leidt een klik méér in de funnel tot meer conversies, zoals ik in een eerdere e-mail al omschreef.
Op het moment dat de bezoeker bij je contactformulier komt, hebben ze al alle informatie gekregen die ze nodig hebben? Zijn ze al zeker dat ze een trial willen opstarten of gecontacteerd willen worden door een (mogelijk opdringerige) verkoper?
Indien niet, dan horen ze nog niet thuis op de contactpagina.
Heb je slechts 1 doel op je website?
Probeer indien mogelijk meerdere opties aan te bieden. Misschien is iemand die nog niet klaar is om contact op te nemen wel op een andere manier bereid om iets van gegevens na te laten, al is het maar een e-mailadres in ruil voor een whitepaper.
Call-to-action
Heel vaak staan contactformulieren, trials of demo’s “verstopt” in het hoofdmenu bovenaan de website.
Wanneer je bezoeker door de content van een pagina gaat en redelijk ver gevorderd is, is het belangrijk om hun aandacht vast te houden op dat punt en hen bij de hand te nemen naar de volgende stap.
Probeer de keuze wat die logische volgende stap is voor hen te maken. Maak die keuze op basis van inzichten, feedback en logica. Een contactformulier is niet altijd de logische next step, hoewel je heel vaak ziet dat bezoekers direct in die richting worden geduwd.
Wat ik schreef in het vorige stuk bij conversie is belangrijk. De bezoeker moet klaar zijn om te converteren als ze bij een formulier komen. Hoogstwaarschijnlijk zijn ze dat nog niet na 20 seconden door te brengen op je landingspagina in wat waarschijnlijk hun eerste contact is met je product of dienst .
Als een bezoeker op een landingspagina komt en daar je sales pitch gelezen heeft, waardoor hij/zij het gevoel heeft dat je mogelijk een oplossing kan bieden voor hun probleem, wat is dan de volgende stap? Wat wil je hen nog meer vertellen? Hoe zou je het in een persoonlijke sales meeting aanpakken? Probeer hen naar die informatie te brengen met je call-to-action op de landingspagina.
Nadat ze die content hebben bekeken, kan je hen dan mogelijk met een nieuwe call-to-action tot aan een formulier brengen.
Zorg alleszins op zijn minst dat wanneer een bezoeker aan het einde komt van een landingspagina of een blogpost, dat je hen begeleidt naar de volgende stap. Dat kan met een button zijn, of gewoon een link in de tekst. “lees meer over.. “, “bekijk wat x heeft te zeggen over hun ervaring met ons product”, “bekijk hier een korte demo”, …
Landingspagina’s
Een bezoeker die op je website komt via een non-branded zoekwoord (een algemeen zoekwoord zonder je merknaam te gebruiken), die kent je normaal gezien nog niet bij het landen op de website. De homepage is dan vaak niet de beste pagina om hen naartoe te sturen.
Ze werden getriggerd door een bepaalde advertentietekst of zochten iets heel specifiek. Zorg ervoor dat ze op een pagina komen die hen direct duidelijk maakt dat ze op de juiste plaats zijn.
Dat doe je door gebruik te maken van sterke headlines. Die kunnen een kopie of dichte variant zijn van je advertentietekst, of duidelijk gaan over de zoekopdracht die de bezoeker deed.
Wanneer de headline hen onmiddellijk een goed gevoel geeft, “ik ben hier op de juiste plaats”, kunnen ze verder de content op de pagina bekijken. Je kan deze content perfect afstemmen op wat ze zochten of waardoor ze geïnteresseerd waren om bijvoorbeeld op je Facebook advertentie door te klikken.
Met goede landingspagina’s, die je buiten je vaste website structuur om kan maken, kan je echt het verschil maken tussen een goede of slechte AdWords campagne. Je kan de ROI van je advertenties enorm optrekken door te werken op de content die ze krijgen na de klik op de advertentie.
Nog een kleine extra: een landingspagina die matcht met je keywords of advertenties zal de kwaliteitsscore of relevantiescore van je Google AdWords of Facebook advertenties positief beïnvloeden. Hierdoor ga je betere posities krijgen en minder betalen per klik.
Conclusie
Hoewel wat we in dit artikel zagen enorm vanzelfsprekend is, wordt het toch vaak vergeten of gewoon niet gedaan.
Content schrijven vraagt wat tijd. Tijd die er niet altijd is, of die niet vrijgemaakt wordt wegens geen prioriteit of geen motivatie.
Allemaal verstaanbaar, maar als dat het geval is of was, zorg dan dat je weet dat dat de oorzaak is en dat het niet aan het medium ligt.
Probeer het misschien in latere fase goed te doen, in plaats van nu snel snel, of besteed het uit aan iemand die er wel tijd voor heeft.
Meer inzichten?
Dit artikel is 1 van de inzichten die we hebben uitgewerkt op basis van onze ervaring met SaaS startups. Wil je deze allemaal op je gemak lezen, dan kan je deze aanvragen via deze link:
11 jaar ervaring in online marketing & SaaS startups in 9 inzichten
Lees hier meer over onze aanpak voor start- en scale-ups.
Afspreken?
Heb je zelf een SaaS startup en ben je op zoek naar meer leads, trial- of demo aanvragen, aarzel niet om ons vrijblijvend te contacteren!