2 soorten SaaS startups
We hebben als agency heel wat ervaring met online campagnes voor SaaS Startups. In onze ervaring zijn er voornamelijk 2 soorten van startups in de SaaS scene. Oke, dat is misschien wat overdreven, maar er zijn toch 2 grote strekkingen die opvallen: de development first en de marketing first companies.
Mijn advies: wees geen van beiden…
Development first startups
Je product mag het beste stukje software ooit zijn, zonder de juiste marketinginspanning komt het niet, of heel traag, bij de juiste doelgroep terecht.
We hebben bij Websauce al vaak samengewerkt met teams die, terecht, heel trots zijn op hun product.
Gepassioneerde developers besteden al hun tijd aan het zo optimaal mogelijk maken van het product. Het is hun focus en daar gaat al hun tijd en energie naartoe. Development first, want het product moet top zijn qua performance.
Dit zorgt voor uitdagingen wat de marketing en het bereiken van de doelgroep betreft.
Als we aan online marketing doen hebben we ook technische ondersteuning nodig van diezelfde developers. Om goede marketing automation, tracking, AB testing en dergelijke te doen zijn er ook wat technische ingrepen nodig.
Bij development first companies is het heel vaak trekken en sleuren om hier tijd voor vrij te krijgen bij het development team.
Hierdoor blijven cruciale aanpassingen liggen en wordt er kostbare tijd verloren waar heel wat extra leads, trials of demo’s konden verzameld worden.
Marketing kan uiteraard niet altijd een prioriteit zijn. Het lijkt mij toch noodzakelijk om marketingondersteuning, voor de website, in te plannen bij iemand in het team. Zo kan marketing rekening houden met de planning van developers om noodzakelijke ingrepen te plannen en kan het development team in batches blijven werken, zonder ad hoc gestoord te worden door de marketers.
Een ander vaak voorkomend fenomeen bij developers met enige trots in hun werk is dat ze tracking codes of tools niet altijd even performant en zelfs storend vinden. Een soort van indringer in de website of code.
Uiteraard ben ik zelf ook fan van vlot en snel draaiende websites. Ook voor SEO, AdWords en andere platformen is die performance een belangrijke factor in hun kwaliteitsscore. We gaan dus ook alles doen om dit zo goed mogelijk te behouden.
We moeten soms keuzes durven maken waarbij we een klein beetje performance opgeven om de website beter te kunnen maken voor lead generation. De (commerciële) website, waar het doel is om leads te verzamelen, is vaak niet het product zelf.
Ik snap dat de performance van het product perfect moet zijn en de gebruikerservaring optimaal. Bij de website is het eerste doel trials of demo’s verzamelen.
We zorgen er dus best voor dat alle nodige middelen kunnen ingezet worden. Google Analytics, Hotjar, Visual Website Optimizer en vele anderen zijn allemaal tools met tracking codes die de performance van de websites met millisecondes kunnen vertragen.
De extra leads die ze kunnen opleveren zou dat een non-issue moeten maken.
Marketing first startups
De meest doordachte en duurste marketingstrategie zal er op termijn niet voor zorgen dat je met een slecht product of aanbod succesvol wordt.
Ik heb helaas ook ervaring met bedrijven die producten of diensten aanbieden die gewoon “niet goed” zijn. Met enorm veel inspanningen en een goede strategie bereiken we de juiste doelgroep en brengen we hen op de website, met als gevolg: geen conversies.
Wat we ook proberen: andere doelgroepen, andere advertentiecontent, andere landingspagina’s, andere call-to-actions,… het lukt niet om mensen in te laten stappen in een trial of om een bestelling te laten plaatsen. Alsof we sneeuw aan een Eskimo proberen te verkopen.
Die bedrijven hebben vaak een mooie website, een goed uitgewerkte marketingstrategie en voldoende budgetten. Dat maakt het leuk en eenvoudig om te starten.
Dat enthousiasme gaat al snel weg eens de cijfers duidelijk worden…
In de plaats van de oorzaak bij het aanbod te zoeken wordt de frustratie al snel gericht op de marketingstrategie en het agency of het personeel dat verantwoordelijk is voor de uitvoering ervan.
Er wordt gewisseld van personeel, agency en strategie, om 6 maanden later tot dezelfde conclusie te komen.
Een dure fout, waar veel bedrijven aan ten onder gaan.
Conclusie
Zorg dat je de goeie balans vindt tussen product en marketing.
Een goede product en marketing aanpak zijn beiden nodig om een succesverhaal te schrijven.
Dat lijkt allemaal heel evident en weinig nieuws als je het zo leest, maar in de praktijk komen we het weinig tegen.
Meer inzichten?
Dit artikel is 1 van de inzichten die we hebben uitgewerkt op basis van onze ervaring met SaaS startups. Wil je deze allemaal op je gemak lezen, dan kan je deze aanvragen via deze link:
11 jaar ervaring in online marketing & SaaS startups in 9 inzichten
Lees hier meer over onze aanpak voor start- en scale-ups.
Afspreken?
Heb je zelf een SaaS startup en ben je op zoek naar meer leads, trial- of demo aanvragen, aarzel niet om ons vrijblijvend te contacteren!